perjantai 26. maaliskuuta 2010

ÄÄREST VIÄRE

23ti 03 2010 Morro Jablesta Gran Tarajaliin

Herätys hyvin nukutun yön jälkeen 0800. Kevyt siistiytyminen ja kävimme satamatoimistossa maksamassa yöpymismaksun 7,05€. Halvin maksu Kanariansaarilla, mutta eipä se pitänyt mitään sisälläänkään. Ei vettä, ei sähköä, ei suihkua eikä edes vessaa ympärivuorokauden. Peseydyimme laivaterminaalissa, missä myös satamatoimisto sijaitsi (iso keltainen uusi talo). Rakennuksen tiloja ei oltu siivottu sen valmistumisen jälkeen ja se oli päässyt kurjaan kuntoon.

Tämäkin on noita suuruudenhulluja matkustajasatamia, jossa odotetaan suuria väkimääriä autoineen. Taas kahdeksan jonotuskaistaa täyttää koko satamakentän. Kaksi harmaahaikaraa ilahduttivat meitä.

Aamupalan jälkeen täytimme vesitankin ja valmistelimme Immigrantin seilauskuntoon.

Morro Jable, Fuerteventura 1020 log 5995 Mh 700,9

Janne poisti leparit ja lankun kun ajoin ulos satama-altaasta. Nostimme ison täytenä (reivin purku pitkästä aikaa) 1020. Jatkoimme osin moottorilla ladaten akkuja. Luovutin ruorin Jannelle, joka otti aamulla Stemetil-tabletin meripahoinvointiin ja tuntuu nyt voivan hyvin.

Aurinko paistaa täydeltä terältä ja tuuli puhaltaa viiden metrin voimalla koillisesta, me seilaamme itään, joten kaikki hyvin. Eilinen vaikutelma Fuerteventurasta asumattomana luonnon saarena muuttui heti sataman jälkeen. Siitä alkoi hiekkaranta ja ryhmä hotelleja. Kuitenkin suurin osa karuista rannoista oli rakentamatta.

Ulosmaailmaha-seilauksen 6000 mailia täyttyi 1133 ja nautimme puolikkaat aamulla säästetyistä sämpylöistä sen kunniaksi. Tuuli alkoi taas temppuilla ja käynnistimme moottorin parin tullin koulutusseilailun jälkeen. Armas tuli vastaan matkalla Lanzarotelta Morro Jableen. Rullasimme etuseilin sisään ja laskimme isonpurjeen ennen satamaan menoa. Komea aallonmurtaja suojasi Gran Tarajalin satamaa, jonne ajoimme sisään.

Katselimme hetken paikkaa sormiponttooneissa ja päädyimme aallonmurtajan puoleisiin sormiin, jolloin saamme tuulen tuuppaamaan meitä pois ponttoonista.

Gran Tarajal, Fuerteventura 1610 log 6018 23 nM Mh 705,7 ( 4,8 / 5, 83)

Kiinnittyessämme tulliviranomainen tuli kutsumaan luokseen kunhan olemme saaneet veneen turvallisesti kiinni. Kävelin hänen kanssaan toimistoon, joka on normaalisti auki vain 07-14. Jo laiturilla hän kysyi puhunko espanjaa ja nyt uudelleen kun kehuin espanjaksi lämmintä ilmaa. Kolmannen kerran sama kysymys toistui kun täytimme ilmoittautumislomaketta. Ilmeisesti olen omaksunut jotain spanjan aksenttia kun se noin pistää kyselemään. Satamamaksu oli 8,70 euroa ja sisälsi nyt veden ja sähkön, ei suihkua, jota olisimme kaivanneet. Pesimme Immigrantin täkin ja poistimme vahalla kyljestä likatahran. Peseydyimme laiturisuihkulla nopeasti. Rantautumisrommi meinasi jäädä nauttimatta, mutta korjasimme akan ennen kun lähdimme kaupungille ruokaostoksille ja syömään. Keskustaan oli kymmenen minuutin kävelymatka. Löysimme HiperDinon ja saimme tehtyä kahden repullisen täydennyksen ruoka- ja juomavarantoomme. Söimme varsin paikallisessa kiinalaisessa ravintolassa neljän ruokalajin menuun. Kello on nyt 2230 lopetellessani tätä blogia. Huomen aamulla pitäisi lähteä Lanzaroten Rubicon Marinaan, jonne tuiki tuntemattoman Tommin pitäisi tulla, kunhan selviää lentokonehässäköistä. Hän on tällä hetkellä välilaskulla yötä Sveitsissä.