maanantai 15. maaliskuuta 2010

LUMIHUIPPUISELLE TEIDELLE

05pe 03 2010 Teneriffan kiertoajelu

Minna ja Jussi kävivät noutamassa auton 0830 ja pakkasimme kamamme siihen. Otimme lämmintä vaatetta mukaan Teidelle menoa ajatellen. Auton öljyvalo paloi, joten ajoimme läheiselle hotellille, missä autovuokraamolla oli tiski. Saimme samanlaisen piilin allemme. Ajoimme kolmella kuvauspysähdyksellä Teidelle. Komeat maisemat ja puusto vaihteli koko matkan ajan kunnes pääsimme laavakentälle. Emme lainkaan ihmetelleet, vaikka Apinoiden planeetta -elokuva onkin kuvattu täällä.

Kipparikin päätti maksaa tuon hissimaksun 25 euroa, kun nyt Teiden huippu oli lumen peittämä. Hissi vei meidät 3555 metriin. Siitä eteenpäin ei nyt voinut kulkea, lumen aiheuttaman liukkauden vuoksi. Ylhäällä tuuli viholkaisesti, joten tuo tunnin maksimivierailuaika alittui kunnolla.

Ajoimme kymmenisen kilometriä El Portilloon ja söimme takkatulen ääressä kevyen puolenpäivän
lounaan. Olimmehan menossa illalla Santa Cruziin italialaiseen pizzeriaan, joka kruunaa tämän matkustusrumban. Kalle matkanoppaana päätti ajattaa tällä kertaa Puerto de la Cruzin kautta, kun ei ollut kertaakaan käynyt tuossa turistirysässä. Tiellä korjattiin vielä lokakuisen myrskyn kaatamia puita. Tuho oli ollut melkoinen.

Atlantti antoi hyvän lisäelementin tähän kaupunkiin, jota harhailimme kahden tunnin ajan. Osuimme keskeiselle reitille. Sen havaitsimme opastaulusta, johon tutustuimme kirkon luona.

Päätimme Puerto de la Cruziin tutustumisen jäätelö- ja olutannoksiin rantabulevardilla.

Ajoimme joutuisaa moottoritietä sujuvasti La Lagunan porteille, missä meidät opastettiin parin kaupunginosan kautta itse keskustaan. Jätimme auton parkkihalliin, jonka läheisyydessä oli komea palmukuja.

Olen aiemmilla kolmella tutustumiskäynnillä (9.11.09 , 11.11.09 ja 6.1.2010) suitsuttanut tätä maailmanperintökohdetta, La Lagunaa sanoin ja kuvin, joten jätän sen tällä kertaa vähemmälle. Aloitimme kuitenkin kiertokävelyn vanhainkodin yhteydessä olevasta kirkosta. Tytöt (80v.) vinkkailivat ja halusivat lähempää tuttavuutta. Totesimme näillekin: mañana.

Kyllähän täälläkin on korjattavaa. Tähän rakennukseen voisi perustaa San Cristóbal de La Lagunan korjausrakentamiskeskuksen. Monumenttirakennukset, jotka on lailla suojattu, ovat erinomaisessa kunnossa, mutta laitaosalta löytyy heitteille jätettyjä taloja.

Ajoimme Santa Cruz de Tenerifeen ja löysimme parkkiruudun vierasvenesataman viereiseltä moottoritieltä, joka kulkee aivan kaupungin keskustassa. Joimme kahvit Atlantic baarissa, jossa suosikkitarjoilijani Letitzia vielä hyvin muisti rommitotin valmistusohjeen. Matkailu lähestyi kliimaksia kun kävelimme kohti pizzeriaa. Niin hyvin valmisteltu Teneriffan tutustuminen sai nolon ja harmiloisen lopun, kun italialainen pizzeria mainioine herkkuineen olikin kiinni viikonvaihteessa (la ja su). Ilta oli jo pimentynyt, joten Minna ja Jussi saivat seuraavalla kävelyllä kauniin kuvan kaupungista, mm. puistot, kirjastotalo sillalta nähtynä ja tunnelmallinen Antonio de Alfonso. Söimme ruoat tällä pikku Pariisiksi nimeämälläni ravintolakadulla. Annokset tuotiin ehkä jostain katukeittiöstä.

Minna löysi autolle mennessämme todella ison suklaapuodin ja herkkujen valitseminen ylenpalttisen tarjonnan vuoksi oli todella vaikeaa. Sama vaikeus olisi ollut vaimollani.

Odottavan aika kävi pitkäksi ja ulkona sai paremmin happea.

Iltavalaistu Santa Cruz de Tenerife antoi yhä uusia kuvauskohteita. Tämä oli varmaankin viimeinen kerta tällä reissulla kun kävin täällä minulle niin tutussa kaupungissa, josta pidän paljon enemmän kuin Las Palmasista.

Ajoimme moottoritietä lentokentän ohi San Migueliin. Jussi ja Minna kävivät palauttamassa auton minun valmistellessa reittiä Teneriffalta Gran Canarian Las Palmasiin, jonne lähdemme aikaisin aamulla.

Ps. Blogissani 1.3.2010 klo 0118 havaitsemani sähkökatos johtui ilmeisesti pienestä maanjäristyksestä, joka sammutti hetkeksi kaikki sähköt Teneriffalta. Merellä tuota järistystä ei huomannut.