perjantai 12. maaliskuuta 2010

YÖSEILAUS KOHTI TEIDEÄ

04to 03 2010 Seilaus El Hierrolta Teneriffalle.

Kymmenen tunnin automatkailun jälkeen lähdimme reippaasti, mutta väsyneinä jatkamaan matkaa kohti Teneriffaa. Nostimme valmisteluvaiheessa isonpurjeen jo kivilaiturissa. Minnan tehdessä matkaleivät irrotimme Immigrantin betonista ja keräsimme leparit. Tuuli oli nyt tykkänään rauhoittunut ja nämä toimet oli helppo suorittaa. Nostimmeko purjeen turhaan?

Puerto de la Estaca, El Hierro 2105 log 5793 Mh 681,9



Aallonmurtajan nokassa pistimme Volvoon 1850 kierrosta ja lähdimme etenemään 67 mailin reittipisteväliä viiden solmun nopeudella. Jussi meni huiliin 2230. Minna keskusteli vielä puolisen tuntia kipparin kanssa, avasimme rullukan tuulen virittyä. Minna meni levolle, kun olimme havainneet Gomeran valot etu paarpuurissa. Oli todella kirkas ilma. Tuuli nousi hetkessä seitsemään metriin ja kävi hetkellisesti kymmenessä metrissä. Automaatti pystyi kuitenkin ohjaamaan, joten meno oli aika puuduttavaa. Planktoni välkehti vedessä, jossei muuta katsottavaa ollut. Tuuli kääntyi entistä enemmän taakse ja kuski joutui tarkkailemaan tuulikulma mittaria, milloin mennään liikaa yli viiksen.

05pe 03 2010 Aamulla Puerto San Migueliin

Kippari pystyi venuttamaan ajovuoroaan yhteen ja antoi näin päivän rattia pyörittäneelle Jussille kunnon uniajan. Meni kuulemma lepäillessä. Yhdeltä olimme edenneet 24 mailia neljässä tunnissa. Tuuli kääntyi yhä enemmän taakse ja jouduimme tekemään preventterin puolen tunnin päästä vaihdosta. 0310 tankkeri lähestyi suoraan keulasta, muttei väistöliikettä tarvinnut tehdä, väliin jäi mailin verran ja öljylasti pääsi El Hierrolle. Kippari ei saanut nukuttua ilman korvatulppia ja ne taas antoivat niin hyvän kuulosuojan, ettei Jussi saanut huutamalla Kallea hereille neljältä. Viideltä taputus olalle tepsi. Olemme edenneet puoleenväliin Gomeran ja Teneriffan saaria ( log 5838 45 nM). Teneriffan valot, Los Cristianos ja Los Americanos loistivat kirkkaina edessä. Seuraavaksi ihmetystä aiheuttivat valot niiden itäpuolella. Siellä ei voi olla noin kirkasta kuin Santa Cruz. Kuitenkin se oli nouseva aurinko. Kippari herätti Jussin 0840, matkaa jäljellä enää 7 maila. Vajaan tunnin virkistäytymisen jälkeen kippari heräsi ja aloimme valmistella venettä rantautumiseen. Juuri ennen purjeen laskuvaihetta (0950) tuuli nousi taas kymmeneen ja oli parhaimmillaan sidontavaiheessa 12 m/s. Saimme ison puomille ja olimme ajamassa sisään, kun kalastusvene esti kulkumme viittilöimällä. Sisääntuloaukosta tuli ulos sukellusvene (1005). Teimme kiltisti tilaa sille. Kalle huuteli VHFään, muttei saanut selvää vastauksesta. Näimme hetken kuluttua golf-kärryllä ajavan marineron, joka ohjasi meidät kylkikiinnitykseen aallonmurtajan suuntaiseen pistolaituriin.

San Miguel de Tenerife 1020 log 5864 71nM, Mh 684,0 2,1 / 13,0

Saimme Immigrantin kovassa tuulessa juuri sen mittaiseen väliin. Jussi pisti aluksen ulkopuolen
kuntoon. Rantautumisrommien jälkeen marssimme kaivattuun suihkuun. Kalle kävi maksamassa satamamaksun kahdelta yöltä 43,34. Taas varasimme auton huomiseksi päiväksi. Iltapäivä meni jahkaillessa ja seuratessa ison aluksen nostoa yli 12 metrin tuulessa. Kuitenkin päivän kohokohta oli päästä suihkuihin sitten 54 tuntiin. Sekalainen San Miguel ei juurikaan tarjonnut katsottavaa matkalaisille.

-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti