tiistai 18. elokuuta 2009

MALAGAN KAUPALLINEN SATAMA

15la 08 09 Benalmadenasta Malagaan ja ankkuriin

Rauhallisen heräämisen ja aamupalan jälkeen kippari purki osan turkkilevytystä selvittääkseen häiritsevän ritinän aiheuttajan. Välittömästi sivulevyjen aukaisun olimme kaikki sitä mieltä, että ääni tulee rungosta, ei veneen sisältä. Siis torakat ja termiitit olivat poissuljetut. Suihkujen kautta olimme valmiit lähtemään matkaa kohti Malagaa. Ajoimme lunastamaan 10 euron pantion ja maksamaan 23 euron lisävuorokauden satamamaksun. Laiturimies yritti käännättää meidät perä edemmäksi tankkeja, mutta kippari oli tiukkana ja ajoi korkin aivan hollille. Apumies luuli tankin sijaitsevan perässä. Tankkiin meni yllättävän paljon 54 litraa dieseliä.

Benalmadena- 1220 log 2678
Lämpötila nousee aina vain ylemmäksi ollen nyt 30 asteen huitteilla. Nostimme välittömästi aallonmurtajan jälkeen ison ja avasimme rullukan. Klo 1300 kippari värkkäsi spinnun ylös samalla kertoe mitä seuraavaksi tapahtuu. Spinnu avautui rintaliiveillä ja niin osoittautui todeksi se, että pitää kaikki spinnun liesmat kerätä käsiin ennen sen pussittamista(kolme kulmaa ei riitä). Lakimme spinnun puoleen tankoon ja saimme liivit auki. Tuula ohjasi venettä, Jorman lennättäessä pallokasta ja Kallen trimmatessa puomia.



Koulutustilanteena spinnu otettiin alas (niin kuin aina Immigrantissa) puomin ja isopurjeen puomiliesman välistä (1400-1408). Kympin arvoinen suoritus. Laskimme ison samoin puomille 1410. Nautimme merilounaan kera rosetin. Kymmenen minuutin uintitauko virkisti kummasti. Nyt saatoimme todeta, ettei veneessä ritissyt sen ollessa irti laiturista. Ajoimme Malagan satamaan ja sen kahteen vierasvenesatamaan. Ensimmäinen osoittautui privato, niin kuin hätääntynyt mies laiturilla huusi. Lahden perällä oleva oli kaupallinen satama. Ajoimme paikallisen veneenperässä ja kiinnityimme kyljittäin kivilaituriin. nyt tarvittiin lankkua avuksi, sen verran karhea luonnon kiveys oli.

1530 Puerto de Malaga, kaupallinen satama log 2688 , matka 10 M

Jorma kutusi VHF kanavalla 11 Malagan satamaa. Samanaikaisesti veneemme viereen olio saapunut poliisi autollaan ja kertoi sataman olevan kaupallinen ja satamamaksu tariffin sen mukainen. Täällä laskutetaan päivämaksu, joka on 75€/pvä. Neuvottelimme hetken ja saimme maksun, joka aluksi oli täysin tinkimätön, laskemaan enin vähän ja sitten ensimmäiseltä vuorokaudelta 45 euroon ja seuraavilta 16 €. Tämän jälkeen voisimme yöpyä kaikissa kaupallisissa satamissa 16 euron hintaan. Sovimme poliisin kanssa, että käymme keskustassa (missä liekin) syömässä kolmen tunnin aikana ja siten menemme merelle ja palaamme puolenyön jälkeen, jolloin säästämme yhden päivämaksu. Näppärää vai mitä. Suihku eikä sähköä meillä ei ole mahdollisuus saada. Kävelimme lyhyen matkan keskustaan tuomiokirkon aukiolle. Täällä vietetään vappua ja paikallisittain mökä oli sen mukainen. Lisäksi ambulanssi ja jätehuoltoauto pitivät torviaan päällä. Nopeasti valittu pöytä osoittautui varsin hitaaksi tarjoilussa. Saimme kuitenkin ajan myötä kalamarekset ja spaghettimarineraksen kera sangrian. Naapuripöydän konkkanokka oli varsin aristokraattinen näky. Kuvankaunis tytär ja äiti juhlapukuineen tanssivat flamenkoa varsin aistikkaasti, varsinkin äiti. Korkeiden talojen reunustama aukio varjostui pikkuhiljaa ja uusia kuvakulmia terassipöydästä avautui tuomiokirkon yksityiskohtiin. Sangria tarjottiin Sprite kaatimessa, jossa oli mittaviiva manzillalle. Lopuksi kippari tilasi manillat kaikille. Yllättäin Manzilla olikin kuivaa sherryä. Kiersimme kirkon lähtiessämme ja irrottauduimme laiturista melkein sopimuksen mukaisesti.

Puerto de Malaga- 1930
Ajoimme ulos satamasta ja avasimme aallonmurtajan jälkeen rullukan lasketellen itään minne tuuli meitä vei. Vendan jälkeen suuntasimme ankkurointipaikalle sataman ulkopuolelle. 2100 laskimme ankkurin keulavalon paistaessa. Söimme sardiinivoileivät kera laivaviinin. Yritimme nukkua, mutta maininki heilutti alusta liian paljon. Kuitenkin vietimme kaksi ja puoli tuntia paikallamme, ennen kun nostimme koneen ja ajoimme takaisin kaupalliseen satamaan.
15su 08 09



Puerto de Malaga 0024, log 2694 6M Mh 337,9
Suunnitelmana oli nopeasti suorittaa jo sovittu sisään kirjoittautuminen ja lähteä viettämään paikallista vappua. Mutta pyrokratia vei aikansa, kun poliisit kävivät kolmesti aluksella. Mukana oli englanninkielentaitoinen kaunissilmäinen naispoliisi, joka ilmeisesti käytti manzillaa, kun tuoksui niin hyvälle (siis sitä kukkaa, jota vielä en ole löytänyt). Jorma olisi kyllä vielä kolmelta lähtenyt vapunviettoon, mutta tyytyi haukotellen jäämään veneelle ottamaan Tuulan viimeisen aamun juomaa. Menimme nukkumaan 0335 kuumaan veneeseen jälleen luukut auki. Manznilla tulee aamulla klo 9 hakemaan maksun, kunhan vain heräämme.

2 kommenttia:

  1. Moi Kalle,

    606-SM-kisat ovat nyt viikonloppuna ja sen jälkeen alamme Krissen kanssa vakavasti harkita matkaa etelän lämpöön joskus lokakuun lopun/marraskuun alun aikana.

    Osaatko yhtään sanoa missä päin oleilet 15.10. jälkeen?

    Terveisin Ari & Krisse

    VastaaPoista
  2. Madeiran suunnalla pitäisi olla ja sihteeripalvelun saamien viimeisimpien tietojen mukaan miehistöpaikkoja on vapaana 25.10. eteenpäin. Olen varannut laituripurjehdusviikon Madeiralta vko 43 :).

    Keväällä tehdyn aikataulun mukaan tuossa 25.10. tienoissa on tarkoitus lähteä kohti Kanariansaaria ja Kallen tiedostossa lukee miehistön kohdalla Veijo ja varauksella Eetu sekä Ari&Krisse 1 vko jossain välissä. Siitä siis vaan katselemaan sopivia lentoja!

    VastaaPoista