torstai 5. maaliskuuta 2015

ARINA

04ke 03 2015 Arinpäivän seilaus Gran Canarialle.
Meidän piti herätä Arin kännykän pärähdykseen 0500, mutta kaikki olivat pystyssä jo kymmentä vailla. Nopea ravitseva aamupala ja olimme valmiit lähtemään seilaukseen varttia vaille kuusi. Satama-altaassa ja pari mailia ulkopuolella tuulta ei ollut. Ulkona tosin terävä ristiaallokko antoi heijastuksen sataman suojamuureista, joka vaikeutti moottoriajoa. Vihdoin, 0630, nostimme reivatun ison ja etuseilin kolmosena, joka taas aukesi löysästä paketista vähän suuremmaksi. Tuuli nousi Teneriffan kiihdytyskaistalla 10-12 m/s ja taas alkoi keulan yli tulla merta. Ensimmäistä ruokatarjoilua valmistellessani paatin ollessa kolmenkymmenen asteen kallistuksessa vilkaisin naviskapöydälle ja näin kalenterin. Samalla muistin tämän päivän nimipäiväsankariksi Arin. Nautimme kuohuviinittömän Arin aamuprunssin. Kuohujuoman otamme kylmästä päästyämme perille, kaikki sen pullon muistivat olevan lähinnä kylmäseinää.
Eki tuli tuuraamaan kipparin ohjailua prunssin jälkeen, kun tuuli oli jatkuvasti ailahtelevaa sekä suunnaltaan kuin myös nopeudeltaan ja aallokko sen mukaista. Saimme nauttia hyvässä vedossa puolenpäivän juomat (1nelonenja 2Fantta) ja valuimme pikkuhiljaa reittiviivan huonommalle puolelle. Nautimme seuratessamme liitäjien vaivatonta lentoa laineiden yllä. Tuuli heikkeni koko ajan ja puoli kahden jälkeen päätimme avata rullukkaa. Etupurjeen uusisäätököysi, se keltainen, nousi muutaman kierroksen rullalaitteen yläpuolelle ja niin sai kippari taas töitä etukannella. olimme pitkään keskustelleet siitä kulmasta, missä köyden pitää tulla rullaan. Kippari myönsi olleensa väärässä kun edellytti kiinnitysknaapin vapaan käytön olevan yksinpurjehtijalle tärkeämpi. Heittoplokilla KippariKalle korjasi erheensä ja saimme etupurjeen sisään, päätimme kuitenkin tarkistaa asian satamassa, emmekä aloittaneet uudelleen seilausta. Saavuimme Las Palmasin Marinaan kello 1600 ja kiinnityimme reseptions laituriin, Kippari kävi maksamassa kuukauden satamamaksun 182, euroa (vrt. Marina Santa Cruz 2 pv. 61,20 €). Saimme R-laiturista kohtuullisen hyvän paikan. Saapumisrommitotien jälkeen ihmettelimme, kun kylässä ei ollutkaan sitä Arin päiväksi ostettua skumppaa. Hetken mietittyämme muistimme nauttineemme sen Puerto Mogánissa ensimmäisen purjehduspäivän kunniaksi. Korjasimme unohduksen kylmällä punkulla. Pojille kertyi 153 mailn valtamerikokemus melko kovissa oloissa. Ari tarjosi kakkukahvit Sailors Barissa ja kippari illalliseksi edellispäiväistä voimapastaa ja miedompaa kookostonnikalaa pastasimpukoin. Lopetellessani blogia 0019 kuuluu punkista tasainen raskashengitys.
Loki: 04ke032015, Santa Cruz de Tenerife 0545 Log 6113 Ja Mh 2166, Iso ylös ykkösreivissä ja genua kolmosena 0630. Tuulta 8-12 m/s NE ja 1200 väheni 7 m/s. 1340 avatessa rullaa naru nousi ylös ja hirtti kiinni, 1350 jenni sisälle ja Volvo päälle, matkaa Isletan kärkeen5, 2 nM . Iso alas kaupallisen sataman lahdella ja Marina Las Palmasin reseption laituriin 1600. Laituri R, paikka 26 Log 6168 / 55 nM, Mh 2170,1/3,0h.

1 kommentti:

  1. Kiitos taas Kalle sinulle näistä mainioista tuokiokuvista!

    VastaaPoista