maanantai 4. tammikuuta 2010

LOS LLANOS

02la 01 2010 Käynti Los Llanoksessa

Aamulla Nea teki juoksulenkin pohjoiseen ja samalla tutustui kaupungin rakenteeseen. Hän löysi ravintolakadun ja Santa Marian merimuseon. Kalle nukkui kylmettymistään pois. Kävimme puolen päivän maissa turisti-infossa hakemassa kaupungin kartan ja kyselemässä miten pääsee tulivuorelle? Mille niistä kahdestasadasta? kysyi kielitaitoinen mieshenkilö. Tarjosi linja-autoaikatauluja, vaikka sanoikin suurimman jäävän niin näkemättä. Hän epäili myös vuokra-auton saannin vaikeutta lauantaina, sunnuntaina, tiistaina on pyhäpäivä ja siihen valmistaudutaan jo maanantaina, joten sekin voi olla epävarma vuokrapäivä, auton voisi saada vuokrattua lentoasemalta. Taksit vievät suurimmalle vulkaanille, neljästä tunnista se veloittaa 100 euroa. Tutustuimme Santa Cruz de la Palman kaupalliseen tarjontaan ja söimme toastit. Jo kahdelta liikkeet sulkeutuivat ja vain turistit jäivät vaeltelemaan kaduille, Jos hetki sitten oli ollut värikästä ja äänekästä, niin nyt kaupunki oli kuin aave sellainen.

Satunnainen matkanjohtaja Nea selvitti bussikyydin Los Llanokseen (lue Janokseen), saaren suurimpaan kaupunkiin. Koko selvisi netistä vasta palattuamme veneelle. Ajoimme bussilla no 1 saaren poikki hintaan 2 euroa per henki. Meillä ei ollut mitään tietoa minne olimme menossa ja siksi olimme avoimin mielin ja lähdimme katselemaan lähinnä vuoristomaisemia. Linja-autoasema sijaitsi uudella puolella kaupunkia ja mietimme jo lähtevämme seuraavalla autolla takaisin. Onneksi eksyimme kauppakaduille, missä oli valtaisa hulina. Täällä ihmiset tekivät täysillä jouluostoksia. Lahjathan jaetaan vasta tiistaina 5.1. espanjalaisen tavan mukaan. Löysimme Llanoksen vanhan kaupunginosan ja päätimme lähteä vasta varttia yli kahdeksan bussilla. Päätimme illallistaa täällä ja löysimmekin mainion ravintolan matalasta talosta osoitteesta Calle Fernandez Taño, 29.

Kabinetti, jonka valitsimme oli ollut navetta. Nyt siinä oli soralattia. Tietenkin tässäkin keittiössä valmistettiin ruoka tulella. Söimme täydelliset ateriat; Nea grillattua kananrintaa ja Kalle merenherkkuja. Suosittelemme sydämellisesti Brasero Mar & Tierraa kaikille, jos suinkin käytte La Palmalla. Ja tänne kannattaa tulla!, myöskin niiden, jotka kaihtavat Kanariansaaria Keihäsmatkojen pilaamina. Poikkeaminen Llanoksessa kannattaa. Illallisen hinta oli 23,42 €

Los Llanos on asukasmäärältään Ämpärporin kokoinen ja meno lauantai-iltana oli Mustanpitsinyön luokkaa. Tosin sillä erotuksella, ettei ollut yhtään juopunutta kadulla. Musiikki raikasi, nuoret skeittailivat ja aikuiset nauttivat kahvia ja virvokkeita terasseilla, ravintoloissa ja aukioilla.

Los Llanos oli erittäin siisti ja miellyttävä kaupunki. Sieltä löytyi vanhaa ja uutta rakennuskantaa ja sitä asutaan ja pidetään rakkaudella kuin Vanhaa Raumaa ikään. Tämä näkyi erilaisissa detaljeissa, kuvassa sisäänkäynti rakennukseen.

Satunnainen matkanjohtaja oli katsonut aikataulua väärin ja palasimme puoli yhdeksän ykkösellä samaa reittiä. Nyt nautimme kylien iltavalaistuksesta ja jyrkänteiden pimeydestä. Seuraava blogiteksti huojentaa tätä myöhästymistä. Epäilemme, ettei rantareittiä olisi ajettukaan.
Vinkki: La Palmaan ei pääse suoralla lennolla. Teneriffalta ja Gran Canarialta pääsee lentämällä tai laivalla Santa Cruz de la Palmaan. Lautoista Fred Olsen tuo nopeasti ja Armas halvalla.