keskiviikko 25. marraskuuta 2009

ARKKI

22su 11 09 ARC 09

Lähdin KasteHelmen gastiston kanssa katsomaan ARC09 lähtöä Las Palmasiin. Menimme Armas–laivalla kahdeksan lähdössä Santa Cruzista. Olimme aiemmin tehneet hintatiedusteluja ja kun Fred Olsen olisi maksanut 82 euroa/nenä ja samamme arvio Armaksella oli vain 52 € kolmelta hengeltä oli helppo päätyä tähän hitaampaan kuljetukseen. Tosin, kun ostimme liput, maksoivat ne noin 45 €/henkilö. Laivassa oli ilmastointi kovin kovalla ja aamupalan jälkeen haimme tuuletonta paikkaa ulkotilasta. Päädyimme lopulta nojatuoliosastolle. Menomatkalla oli kovin vähän väkeä laivassa.

Armas ajoi konttisatamaan, josta otimme taksin ja ajoimme sillä keskustaan. Hinta 6 euroa. Paukuttelu alkoi kun kävelimme lähtösatamaan. Muutama vene oli ennättänyt lähteä ulos. Ne ilmoitettiin sataman toimiston edustalla. Kuvasimme kaikki suomalaisveneet ja kolmen ruotsalaistytön iloisen lähdön. Heidäthän olen nähnyt Porto Santossa ja Funchalissa. Kuvat neljästä suomalasiveneestä (4/6):

ELAINE Arcona 430 Kalle Sysio

CANTANA Swan 36 Mikko Kaila

LUNA AZZURA Fingulf 46 Andreas Stenius

VAHINE Swan 65 Stefan Abrahamsson

Lähtö tapahtui sen verran kaukana, ettei kunnollista käsitystä eri luokista saanut. Selväähän se on, että se oli täytynyt viedä kunnolla ulos, lähtijöitä oli sentään yli 200 venettä. Spinnulähtö kohti etelää antoi kuitenkin hyvän kuvan tulevasta noille veneille.

PaluuArmas lähti lähempää keskustaa ja palasimme pätkän bussin kyydillä. Teiden huippu näkyi hienosti laivalle.

Illalla olimme hankkimassa seuraavallekin päivälle evästä, eli söimme ne tavattoman hyvät ja isot pizzat Pizzeria Fontanassa. Sain jo hetkeksi pestattua italialaisgastin huomiselle purjehdukselle Las Palmasiin. Mutta lopulta pizzerian omistaja pyörsi puheensa. Kymmenen maissa Mika Lehtonen kävi morjenstamassa. Mika on vetänyt purjehduskoulukurssin vuokraveneellä viime viikolla. Mikäli hän saa luovutettua veneensä aikaisin aamulla lähtee hän kahdeksalta gastiksi.