sunnuntai 3. tammikuuta 2010

UUDENVUODENYÖN VALTAMERISEILAUS

31to 12 2009 Seilaus kohti uutta vuotta

Tankkasimme itsemme uunissa lämmitetyillä pizzoilla ennen seilaukseen valmistautumista. Kiinnitimme erityistä huomiota vuoden viimeiseen laituri-irtiottoon, sillä San Miguelin mooring-köydet ovat liian lyhyet. Ne ovat tiukasti vedossa kiinni knaapeissa. Keulaköydet piti vetää lyhyiksi, jotta pohjaköyteen sai vähänkin löysää. Olkaa varovaisia näiden koralliköysien kanssa: sen lisäksi, että ne olivat liian lyhyet niissä oli kylkeä syövää terävää kasvannaista. Kiinnitysvaiheessa nostakaa mooringit mahdollisimman ylös parraslistalle ja köyttäkää ne paikkaan, jossa ne eivät vahingoita maalia eikä gelcoatia. (Ne eivät pysy leparien päällä meren velloessa). Meillä pääsi maalipinta vaurioitumaan ikävästi. Saimme kuitenkin köydet auki ja pääsimme uudenvuoden seilaukselle.

San Miguel, Tenerife 1755 log Mh

Laiturista irtauduttuamme vastapäiset englantilaiset kyselivät ihmeissään minne olimme menossa? La Palmaan, vastasimme ja toivotimme hyvää uutta vuotta. Satamasta ulosajossa näki kunnolla, että ohjaavat poijut olivat punaisia ja ne piti jättää saaren puolelle. Aallonmurtaja-aukolla oli kunnon aallokko, sen selvitettyämme nostimme ison edelleenkin varustettuna yhdellä reivillä, olimmehan menossa yöpurjehdukseen. Vapautimme rullukan kakkoseksi ja lähdimme takalanneseilaukseen tuulen puhaltaessa pohjoisesta 4 m/s. Leikkasimme vindeksikulmaan ulos rannasta saadaksemme hyvän tuuli/aaltokulman. Keskustelimme seuraavan nimenkärjen sijainnista, kun aurinko laski. Valo sen kärjessä oli Los Cristianoksen nokan valo, jonka Ari luki kalastusmerkiksi ja oli aikeissa kiertää idän (saaren) puolelta. Tehtyämme jiipin 1840 kohti La Palmaa söimme loput pizzoista. Tuuli oli noussut viiteen metriin ja vei meitä mukavasti kuuden solmun vauhdilla. Kippari kertoi Los Cristianoksen nokassa olevasta tyvenestä, joka tosin ensin ei näyttänyt pitävänsä paikkaansa. Tuuli tyyntyi kuitenkin niin (2,5 m/s), että jouduimme käynnistämään moottorin 2000. Puolen tunnin päästä virettä oli taas viiden metrin verran (5m/s WSW) käännyttyään 180 astetta. Avasimme rullukan ja hiljensimme moottorin 2038, seilasimme (cog 335) 30 astetta pois kurssista nopeudella 3,4 kn. Pilvinen taivas aiheuttaa tuulen muutoksia ja tunnin päästä jouduimme taas turvautumaan Volvoon tuulen himmattua. Maininki alkoi nousta valtamerimäiseksi. Uudenvuodenyöksi osuva täysikuu pilkistää silloin tällöin pilvien raosta ja valaisee maiseman kuin olisi päivä kirkkaimmillaan. Mustat mainingit hahmottuvat kuun ollessa pilven takanakin hyvin, joten niiden ottaminen ei tuota vaikeutta. Nea meni yrittämään nukkumista ja nousi varttia ennen vuodenvaihdetta ylös ohitettuamme Teneriffan Playa de las Americasin ja Gomeran San Sebastianin.

31to 12 2009 / 01pe 01 2010 28 15,958N 017 03,231W

Näimme kaukaa Teneriffan lounaispuolen kaupunkien ja Gomeran San Sebastianin ilotulituksen. Viimeksi mainitusta ammuttiin neljä hätärakettia taivaalle. Mielenkiintoista ja meidän kannalta hyvää oli, että Gomeran Herminguan raketit ammuttiin seitsemän minuutin viiveellä ja saatoimme keskittyä niihin ja vain niihin. Puolelta öin tuuli puhalsi 7,5 m/s pohjoisesta, Immigrant aloitti uuden vuoden 6,7 solmun nopeudella. Matkaa Santa Cruz de la Palmaan oli 45 Nm ja ETA 07:29, siis päivän koittaessa. Kippari meni sitlooran pohjalle huiliin jalat käyntiluukusta sisällä ja pää levankipuomin alla toivoen, ettei vettä vieläkään lentäisi yli täkin. Vaikka aallokko oli kasvanut suureksi, ei täkille ollut juurikaan lentänyt vettä. Aallokko oli ensimmäistä kertaa Kallen Kanarian seilauksella valtameriluokkaa: pitkää, korkeaa maininkia, jota oli mukava ajaa. Tosin nyt tuuli kasvoi yli yhdeksään metriin ja perämies joutui lujille. Yhdeltä kippari antoi Nealle hetken huilin ja sen jälkeen tuuli kevenikin niin, että Kalle pääsi sohvalle nukkumaan. Kahdelta Nea vuorostaan pääsi nukkumaan, tällöin matkaa määränpäähän oli 36,4 nM ja ETA 08:07. Plotteri on tavattoman herkkä sammumaan. Jos perämies poistuu styyrpuurin puolelta (edes koskettamatta plotterikehikkoon) menee näyttö pimeäksi. Tosin plotteri käynnistyy virtanappulasta. 0348 suoritimme seuraavan vaihdon matkaa La Palmaan ollessa 25,8 nM ja ETA 09:36. 0540 kippari painui alas pistopunkkaan pää edellä, valitteli tosin jälkeenpäin, että päähän veti (18, 51nM ETA 09:01).



0740 kippari herätti Nean katsomaan komeaa maisemaa: kuu valaisi La Palman saaren tulivuorten huippuja. Hetken kuluttua ensiauringon säteet pääsivät pilvien välistä punaamaan samaiset vulkaanien laet, komean täydenkuun laskeutuessa teräväreunaisten vuorten taakse ja Santa Cruz de la Palman kaupungin paljastuessa vaaleana vielä aamun hämärässä.



Lentokentän edessä olevan nyppylän punaiset valot ja kalastuspaatin musta valaanpyrstö (väsymyksen aiheuttamia harhojako) antoivat aihetta tiukkaan tähystykseen aamun valkenemisessa. Laskimme isopurjeen puoli tuntia ennen satamaan saapumista onnistuen siinä hyvin, vaikka aallokko olikin melkoista.



Ajoimme Santa Cruz de la Palman satamaan, kaupallisessa altaassa olivat Fred Olsen ja Armas lähtövalmiina. Ohitimme ne ja ajoimme sataman perällä olevan pienvenemarinan portista sisään.

Santa Cruz de la Palma 0940 log 5424 77M Mh 657,1 6,9h

Turhaan kippari huhuili satamavahtia, sillä toimisto oli kiinni uudenvuodenpäivänä. Eikä täällä muitakaan viranomaisia näy (ehkei täällä pelätä Saharan asukkaiden maahan nousua). Kiinnityimme toiseen laituriin ja kävelimme katsomaan satamatoimistoa. Päätimme jumalan (Jimmy Cornell) ohjeen mukaan siirtyä satama-altaan perälle, mahdollisimman kauas vuorolaivoista. Komean valtameriseilauksen jälkeen korkkasimme kuohuvan ja nautimme sitä sitloorassa.



Olimme ansainneet vuoden 2010 ensimmäiset kunnon unet.

HYVÄÄ ALKANUTTA VUOTTA 2010 KAIKILLE

Ps. Kirjoitin tämän sitloorassa Santa Cruz de la Palman satamassa uuden filtin alla kellon ollessa nyt 0030. Ja mikä kaikkein hienointa LANGATON TOIMII ja saan lähetettyä blogin veneeltä. BUENA!

-

2 kommenttia:

  1. Kalle ja Nea moi,

    ekaksi: hyvää uutta vuotta 2010.

    Jos plotterin kaapelit menevät styban puolella, niin veikkaan että joku johto on poikki ja paino katkaisee virran hetkeksi. Inhoittava vika korjata.

    Terv ari

    VastaaPoista
  2. Hyvää alkanutta vuotta seilaajat!
    Kiva,että saitte kuutamoakin ja oikeita maininkeja yöpurjehduksellenne.Aamukuvat ovat tosi kauniita.Taulun voisi tehdä.
    Suotuisia tuulia edelleen.
    Soili

    VastaaPoista