sunnuntai 7. kesäkuuta 2009

Bornholmin Svanekesta Rostockiin

la06 – su07 06 09 Svaneke – Rostock

Normaalit aamutoimet Svanekessa. Veneen valmistelua Rostockin seilaukseen, pieni muonatäydennys, ankkuripoksin sähköputkien sikaflex-käsittely ja reittisuunnitelman teko plotteriin ja gps:lle. Matkaa Rostockiin on 137,4nM. Söimme tukevasti lasagnea ennen liikkeelle lähtöä.
1218 / 463,8 Svaneke-
Pakilla irti sivutuulisesta laiturista, jonne perinnevene juuri toi pitkän keularankansa meidän harmiksemme. Sataman suulla purjeet ylös ja auki täytenä ja 1230 pääsimme seilaamaan neljästä kuuteen metriseen koillis-itätuuleen. Bornholmin itäpuolella tuli vastaan kymmnen kisavenettä. Yhtä tervehdimme erittäin ystävällisesti, sillä se oli Immigrantin pikkusisko Wasa 270. Reittimme kääntyi lounaaseen ja rakentelimme harakan puomilla. Tuuli oli noussut kahdeksaan metriin sekunnissa. Vene-lehden sääennusteen mukaan luvassa on korkeintaan 12 ms ENE. Navigointiharjoituksena paikallistimme Rönnen. Tuuli kehittyi siihen luvattuun 12 ms ja aallokko alkoi muodostua suureksi. Iltapäivällä kukin teki omia surffiennätyksiään, Marcuksen 13,26kn oli kova suoritus13 metrin tuulessa. 2030 otimme rullukan sisään, teimme isoon ykkösreivin ja samalla kauan suunnitellun jiipin, näin purjeet oli valmisteltu yöseilaukseen. Illalla teimme havainnon; maata näkyvissä. Tuntui epäilyttävältä, mutta todellakin 161 metriä korkea Rügen näkyi kahdentoista mailin päähän. Aallokon koko ja voima kasvoi jatkuvasti ja oman vaikeutensa loi tuulen kääntyminen itään. Samanaikaisesti muodostui ikävä ristiaallokko, veneen ohjaaminen vaati kielen pitämistä keskellä suuta. Sanonta juontaa varmaankin siitä, ettei passaa pitää tiukassa paikassa kieltä hampaiden välissä. Yövahteihin siirryttiin taas yhdeltätoista. Yhden maissa kippari teki uuden hallitsemattoman surffiennätyksen, joka lokissa oli 16,81 kn maximinopeutena se oli tallentunut 15,2 solmuksi. Vahinkojiippi teki siitä hallitsemattoman, no saamalla tuli tehtyä tarpeellinen myötätuulikäännös. Laivoja on paljon liikkeellä ja niitä varten pyrimme pysymään väylän eteläpuolella. Tuota pyrkimystä haittaa suuresti täysin takaa puhaltava tuuli. Yövahteja ihmetyttivät oudot valot, jotka saattoivat kuulua troolarille. Alus näkyi AISissa. Pimeässä täysmyötäisen ajaminen helpottui kun he saavuttivat Planttagenetgruntin pohjoistikun klo 0217.
Ajo helpottui, kun saattoi nostaa parikymmentä astetta perätuulesta. Viideltä vahdinvaihdossa keli oli melko rauhallinen 8 ms, mutta tuuli nousi taas kymmeneen ja maksimissaan 13 ms. Laskimme isopurjeen pienessä sateessa 0835. Rostockin satamaan oli kova liikenne ja ajoimme voimakkaasti moottorilla rahtialuksen perässä ja tankkerin edessä. Tankkerin ohjailuvauhti oli näemmä liki kahdeksan solmua. Rostockin sisäänajoväylän varrella on monta vierasvenesatamaa, kippari halusi kuitenkin aivan kaupungin sydämeen. Löysimme kylkikiinnityspaikan Stadthafenin laiturista.
su 07 06 09 -Rostock log 606,7, matka 142,9 nM, 21,25h, josta moottorilla 2,4h.

Saapumisrommien jälkeen nukuimme pari tuntia ja lähdimme suihkuihin. Törmäsimme laiturilla kättelevään satamamestariin ja marssimme konttoriin. Selkeä systeemi; satamamaksu aluksen pituuden mukaan 11-12m 14,50 € ja suihkut 1,5 € käynniltä. Siistiytymistä varten saimme kolikot.Langatonta nettimahdollisuutta ei ollut, vaikka me Wilben kanssa pitkään saksaa lukeneina yritimme saada asian oornungiin. Pitää siis ottaa tämä tikulle ja hakea keskustasta nettikahvila.
Ps. Sen hakeminen vaatikin aikamoisen saksankielen taidon ja sitäkös meiltä löutui kolmelta kahdenkummenen bratvurstin ja oluiden jälkeen.

1. No huh, onneksi en ollut mukana. Itämeri ei näköjään nytkään ollut yhtään sen ystävällisempi ku ennenkään!! Aika faarttia painelette siellä, ei todellakaan mitään manana-meininkiä...

2. Ompa näyttävä kuva=).

Täällä aika menee "jäitä poltellessa", lomaa odotellessa! Harvaa blogia päivitetään näin tunnollisesti, siksi kai lukeminen on jäänyt vähille, mutta tästä eteenpäin tarkistus pitää tehdä päivitäin.

Kovasti jo odottelen gastiksi pääsyä vaikka siihen nyt meneekin vielä aikaa. Vauhdikasta menoa, kohtahan sitä ootte jo välimerelle tuolla vauhdilla=).