torstai 11. kesäkuuta 2009

KIELIN KANAVALTA CUXHAVENIIN


10ke 06 09 Brunsbüttelistä Cuxhaveniin

Herätys sateiseen aamuun 0700, aamupala ja valmiina irrottautumaan HSKlaisen aluksen viereltä. Wilbe tapasi irrotusoperaation aikana rannikkolaivurikurssinsa oppilaan. Juttu jäi kesken, kun lähdimme polttoainetäydennykseen klo 0750. Pienveneiden tankilla oli taas tankkilaiva, joten jouduimme kurvaamaan laiturin sisäreunaan. Hyvin siellä vettä riitti. Tankkasimme 42,6 litraa dieseliä ja kaveri rahasti 52,60€. Naureskelimme, että mies myy pientankkerista polttoainetta veneilijöille ja panee rahat kuititta taskuun. Kielissä tuo vaje menee mittatappiona. Tankkaus sujui hyvin ja nopeasti. Klo 1815 teimme tilaa toiselle suomalaisveneelle ja siirryimme Brunsbüttelin sulkuun klo 0830, sulutus noin 70 senttiä alaspäin oli nopea ja pääsimme siitä läpi vartissa. Kovaa sadetta vasten kasvoja, aallokkokin löi vastaan. Kippari kytki virtausnuolen plotteriin. Mielenkiintoista oli katsoa, kun tuuli ja aallokko oli vastaan ja virta vei meitä 3,5 solmun nopeudella eteenpäin, pystyimme pitämään nopeuden kuudessa solmussa 2000 kierroksella. Vettä tuli kaikista suunnista, sadetta ja vastaantulevat aallot roiskahtelivat yli veneen. Kippari pääsi ohi ajavan laivan peesiin ja aallottomassa myötävirrassa nopeus nousi kymmeneen solmuun. Valitettavasti laiva ajoi niin lujaa, että putosimme kyydistä. Kalle ohjasi tuttuun Segler-Vereinigung Cuxhavenin satamaan. Täälläkin vierailu oli kipparille jo kolmas kerta vuoden sisällä. Ponttonilaitureissa on aisapaikat, löysimme helposti vapaan ja kiinnityimme keula tuuleen, joka hetken päästä kiinnityttyämme friskasi voimansa 13 ms.
-Cuxhaven 1045, log 762,3, matka 17,7 nM, 3,25h, moottoriajoa koko matka.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti