sunnuntai 20. syyskuuta 2009

AJATUKSIAKO?

18pe 09 09 Palma de Mallorca – Ibiza

Yöllä olleen kovan ukkosmyrskyn jälkeen (uudet vuotokohdat: styyrpuurin puolella uusittu hallintalaite ja sitlooran penkki. Kapteenin punkan vuoto korjattu.) heräsimme kellon soidessa 0600. Tuuli oli tyyntynyt joten kapteeni totesi, että lähdemme kohti Ibizaa. Nopeat aamutoimet ja lähdimme liikkeelle 0640. Plotteria käynnistettäessä oli ongelmia ja jouduimme päävirrat katkaisemaan, joten autopilottikin vaati uudelleen kalibrointia (saattaa johtua ettei autolearnia ollut edellisenä päivänä toteutettu?). Ajoimme jälleen uudet kalibrointi ympyrät (2,5 x 360 astetta) satama-altaassa, tällä kertaa niitä olivat todistamassa kaksi työvenettä ja kalastusaluksia. Mitäköhän palmalaiset ovat miettineet kun ovat nähneet Immigrantin pyörimässä satama-altaassa tuon tuostakin? Kierrosten jälkeen ajoimme ulos aallonmurtajasta ja käskimme autopilotin tehdä kotiläksynsä (autolearn). Vihdoin (asennusta ja säätöä yhteensä 10h) autopilotti oli uskoaksemme toiminnassa.

Palma de Mallorca 0711

Aallokko oli ollut kalibroinnille suotuisaa nyt kun lähdimme kohti Ibizaa toivoimme tuulen säilyvän idän suunnalla. Kovin pian se kuitenkin on oli täysin vastainen ja ristiaallokko pakotti meidät ajamaan koneella. Puolen päivän aikaan muutimme kurssia hieman etelämmäksi, jolloin genoalla saimme solmun vauhtia lisää ja matkan teko tuntui muutenkin mukavammalta. Tässä vaiheessa tuulta oli 11m/s. Ristiaallokko ja vastainen tuuli teki kokopäivän matkan teosta ”suolaista”, kaikkialle kiteytyi suolaa, suolaa, suolaa. Jussi totesi tukan olevan hiekassa (suolaa se oli). Päivä kului kolmen tunnin ajovuoroissa, toisen pakoillessa suolaa punkassa. Tuuli hieman heikkeni kahden maissa ja kääntyi lounaaseen, eli täysin vastaiseksi. Kippari otti rullukan sisään ja nosti koneen kierrokset 2400. Nopeus vaihteli kolmesta viiteen solmuun ajettaessa vastatuuleen ja -aallokkoon. Illan suussa keskustelimme ajatuksettomuutta: kuinka helppoa on nollata ajatuksensa siihen, mitä seuraava aalto tuo tullessaan (Psykologille: Mitä tapahtuu kun päässä ei liiku mitään, oikeasti mitään muuta kuin edessä oleva aalto, aalto ja aalto?). Onko parempaa stressin poistoa? Voiko mikään tehdä elämästä yksinkertaisempaa kuin purjehdus? Ilta toi tullessaan pimeyden kun aurinko painui pilven taakse. Pikkuhiljaa Ibizan rantaviiva muotoutui ja plotterilla ohjattaessa saavuimme iltahämärissä satama-altaaseen. Olimme ajamassa Club Nautico Ibizan satamaan, mutta sieltä tylysti ilmoitettiin sen olevan vain: Privato! Satamavahti vielä varmisti viimeisellä laiturilla, että ajoimme ulos. Otimme VHF:llä yhteyden Ibiza Nuevon satamaan ja saimme kutsun tulla huoltoasemalaituriin ja sieltä ohjauksen välittömästi portin viereen, meluisaan paikkaan. Veneen paperit pyydettiin satamakonttoriin odottamaan aamun ilmoittautumistamme. Saimme myös 20€ pantilla suihkukortin, jolla pääsimme peseytymään (läpsyttämään suolat pois). Nyt päätimme syödä suorasukaisesti veneellä. Perjantai-illan huumaa Ibizalla kävimme tutkailemassa löytämättä sitä. Olimme liian aikaisin liikkeellä ja menimme nukkumaan juuri kun meno alkoi. Satama tunnetaan paremmin yökerhona nimeltä El Divino, jossa erikseen sisäänpääsy VIP – ja kutsuvieraille. Saimme suomalais-australialaiselta marinerokselta kutsun mutta jätimme sen käyttämättä.



Ps. Viimeisimmät tekstit olemme lisänneet El Divinon terassin takaisella roskiksella (se oli hyvä pöytä kannettavalle). Ystävämme kertoi, että yökerhossa on hyvä nettiyhteys. Emme nähneet ystäväämme ja kun toimintansa lopettavaan legendaariseen yökerhoon maksoi 40 euroapernenä, niin jätimme käyttämättä houkutuksen.
-

1 kommentti:

  1. Kun siellä ibizalla kävelette ni ota mulle kuva kuuluisasta cafe del maresta!!!

    VastaaPoista