torstai 24. syyskuuta 2009

LIIAN SIMPUKKAISET SIMPUKAT

21ma 09 09 Cartagenasta Carruchaan

Nukuimme kymmeneen, kävimme suihkuissa ja lähetimme blogitekstit clubin ravintolatilassa. Pyysimme pulskaa tyttöä varaamaan maille paikan Carruchasta, hän ei saanut yhteyttä sinne.

Cartagena 1255 log 3622 Mh 473,9

Nostimme ison satama-altaassa ja ajoimme ulos Cartagenan lahdesta kuvaten puolustusrakennelmia. Carruchaan meillä oli Cartagenasta matkaa 47,7 mailia. 1350 Jussi bongasi neljä delfiiniä. Rullukka oli tiellä, joten Kalle veti sen sisään häiritsemästä kuvaamista. Kippari teki Italian padan ja taas kävi niin, että aina jotakin ilmaantuu kun pitäisi syödä. Tällä kertaa (1600) ensin kaksi valasta tuli näkyviin ja niiden jälkeen kaksi delfiiniä. Pata ehti mukavasti makoistua siinä kiikaroidessa (Kalle) ja kameralla niitä hakiessa (Jussi).



Tuuli (4m/s) oli kääntynyt koillisesta enemmän idän puolelle ja niin etenimme pitkän aikaa purjeet vedossa ja Volvo päällä (1800 kierrosta) mukavaa seitsemän solmun vauhtia. Satamaa lähestyessämme rullasimme ja laskimme purjeet. Olimme tulossa vieraaseen satamaan jo auringon laskettua.



Veneen kirjaston lähteistä olimme nähneet, että altaassa on huoltoaseman laituri, joten ajoimme siihen. Marineros otti meidät ystävällisesti vastaan ja käski kiinnittyä juuri siihen mustien (joskus valkoiseksi maalattujen) autonrenkaiden kylkeen.

Carrucha 2050 log 3670, 48M Mh 482,0 8,1h

Pistimme lankun välimieheksi renkaiden ja leparien väliin. Kippari käveli marineroksen kanssa kapteenin toimistoon ja sai toimitettua asian. Satamamaksu 25,06 € - ei siis paha (mihin vertaa). Jussi ihmettelee joka päivä kummisetänsä tunnettua kielitaidottomuutta. Kalle pärjää subliikilla monikielisenä (ei hallitse mitään kieltä ja voi hakea sanoja häpeilemättä useista kielistä) täysin vieraassa maailmassa. Tosin 28 espanjalaisen ja kahdeksan portugalilaisen, viiden ranskalaisen, neljän saksalaisen, kahden hollantilaisen ja tanskalaisen sekä yhden ruotsalaisen sataman jälkeen samoista asioista tässä on kyse: Veneen pituus, leveys ja syvyys tärkeimpinä. Satamakonttorissa kysytään: Veneen kotisatama, tyyppi (voi myös tarkoittaa seil/moott.), valmistusvuosi, mastojen määrä, väri, moottorin teho, kippari- ja omistajatietojen lisäksi mistä tulet, minne menet, vakuutus ja passin numero, miehistön jäsenten henkilötiedot. Kävimme suihkuissa (omat erilliset wc- ja duchakopit) ja valmistelimme veneen jättökuntoon. Päätimme mennä ajoissa ravintolaan ja poikkesimme sataman ravintolaan syömään simpukat. Maustamattomat isot simpukat olivat Jussille liian elävän raakoja (kuin vuosi sitten oysterit Matildan hakukeikalla St.Gillesissä). Syötyämme kävimme tutustumassa Carruchaan ja totesimme sen aika pieneksi ja kuolleeksi kyläksi. Historiallisen linnakkeen ja majakan viereen (aivan liian lähelle) oltiin tekemässä rakennelmien korkuista ( 2krs) jonohimaa. Sinänsä rakennuksen moduuli oli loistava, mutta sijainti aivan liian lähellä arvokohteita. Palasimme veneelle ja katselimme merenkulkuun liittyviä videonpätkiä (Silvan loistava navigointipätkä). Jussi meni nukkumaan 0130 ja kippari 0230.

_

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti