tiistai 22. syyskuuta 2009

TODELLISTA PURJEHDUSTA

20su 09 09 Ibizalta Cartagenaan

Aamulla kävimme suihkussa, täytimme vesitankin ja palautimme suihkuläpyskän. Kippari yritti taas käyttää roskiksen kantta hyväkseen netteilyssä, muttei onnistunut (Visalasku jäi edelleen lyhentämättä). Kahdeltatoista ajoimme huoltoasemalle ja tankkasimme 40 litraa dieseliä. Sen maksettuaan kippari marssi veneelle, mutta hänet ohjattiin reseptioniin maksamaan toinen vuorokausi. Totta tosiaan se meidän suuri helpotuksemme kohtuullisesta maksusta olikin liian aikainen. Vuorokausimaksu MarinaIbizassa on 87,90 € (todellinen ennätys) ja kun vielä kausikin on ohi.

Ibiza- 1235, log 3474

Lähdimme liikkeelle taivaanrannalla pahailmeisten tummien pilvien saattelemina. Nostimme ison sataman aallonmurtajan sisällä ja aukaisimme rullukan kohta perään. Kova sade ja huono näkyvyys estivät Sant Josep de sa Talaian eteläisimmän Tower of Ses Portesin kuvaamisen. Kova tuuli muutti suuntaansa juuri, kun pääsimme vapaalle vedelle. 1430 otimme spinnun puomin avuksi kun tuuli oli tasaantunut 5m/s ja kääntynyt täysin perän puolelle oltuaan ensin tiukkaa kryssiä. Katsoimme plotterista ukkospilvien sijaintia, jotka onneksi sivuttivat meidät täpärästi. Kippari teki simpukka-tonnikala-mustekala kastikkeen kera nuudelin. 1740 taivaan rannalla, suunnassa 285 astetta, näkyi manner- Espanjan Mongo Pillar (etäisyys 40 mailia). Sen korkeus on 753 m. Nopeus putosi alle neljän solmun ja 1830 (log 3507) päätimme kokeilla spinnun antamaa lisävauhtia. Nopeus kasvoikin runsaalla solmulla. Spinnun nostossa autohelmi oli suurena apuna ja nyt se toimii täydellisesti. Tunnin päästä jouduimme ottamaan spinnun alas, kun tuuli putosi 1,9 m/s ja sen suunta oli kääntynyt etupuolelle (190 astetta, log 3512). Jussi bongasi kaksi delfiiniä, muttei saanut harmikseen niistä vielä kuvia. Aloitimme vahtivuorot iltakahdeksalta auringon jo painuttua pilvien taakse.



21ma 09 09 Purjehdusta parhaimmillaan kohti Cartagenaa

Vaikka Ibizan ja mantereen väli on yli 60 mailia, niin kuinka voi ollakaan jos kaksi alusta kohtaa niin syntyy väistämistilanne. Näin kävi taas Kallen ajovuoron aikana yhdeltä kalastusaluksen kanssa. Ajoimme moottorilla iso ylhäällä ja tuulen kääntyillessä heikkona seilasimme moottorilla jopa koko purjesetti vedossa. Viideltä kippari sammutti moottorin ja alkoi todellinen purjehdus. Seurasimme koko aamupäivän ukkospilvien liikettä. Ne onneksi pysyivät kaukana taivaanrannalla. Koko yön nuo pilvet olivat antaneet melkoista salamanäytöstä.



Tuulen voimakkuuden vaihtelun mukaan kuski rullasi etupurjetta sisään tai päästi auki. Aamupalan nautimme kahdeksalta vaihdon yhteydessä. Jussi nautti Immigrantin kevyestä ohjailutuntumasta eikä luopunut ruorista vasta kun satama-altaassa kuuden tunnin vuoron jälkeen. Pitkä seilaus sujui pilvien tarkkailun merkeissä. Muita luonnon suomia antimia olivat harmaahaikara, naaras sinisuohaukka ja tuulihaukka lintuhavaintoina sekä lentokala ja meduusat.



Saimme loppumatkalle kirikepiksi Beneteau Oceanis 343, muttei siitä ollut viimeisille maileille meille seuraa. Kallelle tuttuun satamaan ajo oli helppoa ja marineros oli ohjaamassa meidät paikkaan laiturilla.

Cartagena 1515 log 3622, 148M Mh 473,9 / 10,7h

Satamatoimisto aukesi vasta neljältä, joten pesimme välittömästi veneen kannen ja peräpeilin. Otimme suihku- ja uimavehkeet mukaan ilmoittautumiseen ja kävimme uimassa. Kuukausi sitten täytetty paperi ei riittänyt, vaan kaikki tiedot oli kirjoitettava poliiseja varten. Lähdimme tutustumaan Cartagenaan. Täällä on roomalainen spektaakkeli illalla ja meidätkin saatiin houkuteltua (lue Kallen, Jussin pienestä vastustuksesta huolimatta) pukeutumaan roomalaisasuihin kuvausta varten.



Kävimme ruokaostoksilla ja toimme safkat veneelle. Nälkäisinä lähdimme uudelleen kaupungille syömään. Täällä on paljon tapas -paikkoja, muttei kunnon ravintolaa löydy millään. Kilometrien kävelyn jälkeen tyydyimme taas pizzaan. Yhdeksältä seurasimme hetken roomalaishenkistä näytelmää, jossa esiintyjiä oli varmaankin parisataa. Kellon ollessa puoli kaksitoista menemme nukkumaan 26 tunnin purjehduksen jälkeen tyytyväisinä seilauspäivään, jollaisia kuvittelin kaikkien Välimeren päivien olevan. Mieltämme askarruttaa Cartagenan historiallinen merkitys Rooman vallan aikaisena kaupunkina.



-

2 kommenttia:

  1. Terve Kalle, onhan sinulla ja Immigrantilla ollut aika reissu. Olen silloin tällöin seuraillut matkantekoa ja ihmetellyt, miten nykypäivän purjehdus on niin kovin riippuvainen tekniikasta. Ja vehkeet näyttävät kaipaavan jatkuvaa huoltoa. Toivottavasti kestävät kotimatkankin!
    Satamakaupungit näyttävät olevan aika makeita. Onhan niissä asuttu jo foinikialaisten ja kreikkalaisten ajoista lähtien.
    Milloin mahdat kääntää keulan pohjoista kohti. Täällä alkaa olla jo syksy ja Raumanmeri saattaa olla jäässä muutaman kuukauden kuluttua.
    Terveisin
    Pekka K

    VastaaPoista
  2. Moi Kalle,

    Matkasi sen kun etenee. Hyvä että Helmi toimii, varsinkin koneajo ruorissa on tosi puuduttavaa puuhaa. Itse seilailen noilla nurkilla sailonline.org-kilpailuissa mukavasti tuolissa istuen (mm. Istanbul -Bretagne). Täällä purjehduskausi alkaa olla lopuillaan: Aurorakin ollut ylhäällä viikon ja pakkasnesteetkin ovat jo koneessa.

    Seuraamme Krissen kanssa mielenkiinnolla seiluutasi Kanarialle. Tämän hetken ajatus on, että lentäisimme LPA:han noin 10.11. ja sitten viikko saaria kiertelemässä.

    Siumyättäsi tuuli !!

    Trev ari & Krisse

    VastaaPoista