sunnuntai 20. syyskuuta 2009

AUTOPILOTIN HOITOA

17to 09 09 Palma de Mallorca



Kymmenen tunnin (23-09) yöunien jälkeen aamiainen ja suihkut. Saniteettitilat olivat Jussin mukaan siistit, Kallen mukaan puiset lattiatrallit epäilyttävät. Kippari käskikin Gastin ostamaan suihkucrocsit. Aamutoimien jälkeen kävimme maksamassa satamamaksut kahdelta yöltä. Eilisen illan tapaan, satamakonttorin ovella oli satamakapteenin ilmoitus viidentoista minuutin poissaolosta, joka osoittautui hieman pidemmäksi. Kahden vuorokauden hinta 129,08€ (64,54€/vrk), joka toistaiseksi suurin ja toivottavasti sellaiseksi jää.

Palma to Palma Autopilotin ensimmäinen kalibrointi, 1200-1400, log 3395

Irtauduimme laiturista ja ajoimme satama-altaassa kalibrointi kierrokset ja kompassi (nyt kun kiinnitetty, sori kompassi) vihdoin kalibroi itsensä muutaman asteen deviaatiolla. Ajoimme ulos aallonmurtajasta tehdäksemme autopilotin ”opetusajon” (autolearn) joka muutaman ajokerran jälkeen onnistui mutta autopilotti ei siltikään osannut pitää suuntaansa vaan pyöritti venettä ympäri kuuden solmun ajonopeudella. Juuri kun totesimme epäonnistuneemme säädöissä, toteisi kippari: Kato lepari! Jo poimiessamme sen koimme sen olevan omamme. Ajoimme takaisin laituriin pohtimaan asiaa ja tarkistamaan asennuksen. Kun asennuksesta ei löytynyt virheitä, soitimme maahantuojalle Suomeen. Välitön ohje vikakuvauksen jälkeen oli, että voimayksikön virtajohdot ovat väärin päin! Teimme tämän mukisematta mutta mietimme vastauksen välitöntä antia, onko ohjekirjassa tiedostettu virhe?

Palma to Palma Autopilotin toinen kalibrointi, 1430-1500, log -3401

Jälleen irti laiturista ja satama-altaassa uudet kalibrointi kierrokset. Kahden ja puolen kierroksen jälkeen kalibrointi onnistui ja autopilotti alkoi pitää suuntaansa. Onnellisina tästä, ajoimme huoltoaseman laituriin ja tankkasimme 84 litraa dieseliä (varakanisterit ja tankki taas täynnä). Sikahanskat käteen ja takaisin laituriin, hieman kovemmassa sivutuulessa. Tyytyväisinä lähdimme tutustumaan Palmaan ajatuksella löytää purjehdus Crocksit ja nähtävyyksiä kuvaamaan. Crockseja ei löytynyt, joten Jussi tyytyi halpoihin suihku –Crockseihin ja Kalle pääsi sentään parturiin. Corta de Inglesistä löytyi kipparille asiallinen kansio venepapereille ja passeille nuhraantuneen kirjekuoren korvikkeeksi. Palattuamme satamaan menimme katsomaan Wallyja (Kendra ja Tiketitan Too), isoa Swania ja tunnistamatonta purtta, jonka arvelimme Balticiksi. Tällaisia huippujahteja ei Suomessa näe!



Jalkojamme säästämättä (Jussilla vesikello jalkapohjassa) lähdimme lähinnä täydentämään juomavarantoja (Coca-cola ja tuoremehu) ja iltapalalle. Ostokset tehtyämme ruokapaikan hakeminen olikin työläämpi homma (ostoskassin paino 8kg). Lopetimme ravintolahaun ja Jussi vei ostokset veneelle (matkaa hieman tarpeettoman paljon 2+2 km). Tapasimme ”tutussa nähtävyys paikassa” (McDonnalds) ja jatkoimme ravintolan metsästystä. Yllättää oli, että espanjalaiset ravintolat olivat sulkeutumassa jo yhdentoista maissa. Pitkään vaellettuamme löysimme ainutlaatuisen ravintolan, jossa saimme ruokailla rauhassa, yksin. Sateen uhka ja kova tuuli (pidimme kiinni pöytäliinasta, purjehtijoita kun olemme ja toinen käsi riitti syömiseen) ajoivat muut asiakkaat ja pöydät pois. Olimme suorastaan näky ohikulkeville ihmisille yksin kadulla syödessämme (toistaiseksi kallein Sangria=marjamehu).



Veneelle palattuamme puolilta öin, nautimme Palma de Mallorcan saapumis rommit (vasta nyt). Kippari työsti tunnin Barcelonan kuvia.



-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti