perjantai 4. syyskuuta 2009

NAUTIC MOTOR VALENCIA ON PASKA FIRMA

01ti 09 09 Odotusta Club Náutico da Valencian satamassa

Aamulla yhdeksältä soitin Villajoyosasta saamaani numeroon Nautic Motor Valenciaan. Vastaava kaveri ei ymmärtänyt sanaakaan englantia, eikä reagoinut Immigrant – Barco Finlandese sanoihin. Sanoin soittavani myöhemmin. Lähdin ilmoittautumaan ja maksamaan kahden päivän satamamaksun, joka oli yllättävän halpa ( tässä sen näkee korkeisiin satamamaksuihin tottuu) 44,34 €. Ainoalla englanninkielen taitavalla, marinerosten nokkamiehellä, oli paha hammasmätä ja koko huone tuoksui epäilyttävälle. Sain hänet soittamaan Nautic Motor Valenciaan. Vaikutti siltä, etteivät he olleet ajantasalla homman suhteen. Minulla oli Volvo Penta katalogi mukanani ja Varadero Deportivo La Vilan työtilaus, mutta juttu vaan ei tuntunut onnistuvan. Yritin kertoa soittajille, että meillä oli diili, jonka mukaan NMV tulee tiistaina Réal Club Náutico de Valencian satamaan asentamaan valmiiksi tilatun hallintalaitteen klo 10-11.00, kunhan vain ilmoitan heille laituripaikkani numeron. Lupasivat kuitenkin tulla katsomaan mikä on hätänä. He soittavat, kun ovat portilla, näin sovimme. Kävin tehoharjaamassa hampaani, mutta ikävä lemu vaivasi nenääni. Menin altaalle uimaan ja tähystämään puhelintani. 1835 menin satamatoimistoon ja pyysin virkailijaa soittamaan taas Nautic Motor Valenciaan. Olin maltillisesti odottanut siestan päättymistä. Nautic Motor Valencia oli mennyt kiinni 1830. Tyttö pyysi minua tulemaan uudelleen huomen aamulla. Toimisto aukeaa vasta kymmeneltä. Kävin kolmannen kerran pesemässä kainaloni, jotka hikosivat tuoksuvasti stressin vaikutuksesta.

02ke 09 09 Nautic Motor Valencia pettää pahan kerran

Aamu kymmeneltä menin satamatoimistoon ja ihmettelin kun siellä oli tuttu epämiellyttävä haju. Virkailija soitti NMVaan muttei saanut oikeaa henkilöä kiinni? Samassa tuli marinerosten nokkamies, se pahalle tuoksuva ja ihmetteli, miksei homma ole jo kunnossa, kun hänkin sinne soitti eilen. Miehisesti hän otti homman haltuunsa ja soitti kolme puhelua, joiden päätteeksi totesi, että Nautic Motor Valencia oli ymmärtänyt vian olevan elektroniikassa, eikä se kuulu heidän osaamisalueisiinsa. Hätävale, valehdella he kyllä osaavat. Eivät varmaankaan olleet tilanneetkaan hallintalaitetta. Kahden puhelun jälkeen nokkamies lähti viemään minut luottomiehensä pakeille. Kertoi, että Baco Ballester on hyvä asentaja, jos vaan saamme hänet tekemään työn, niin homma luonaa. No Baco mietti hetken ja lupasi tulla veneelle katsomaan, puolen tunnin kuluttua. Kolmen vartin päästä tuli nuorimies ja kokeilimme hallintalaitetta: no problemos! Selitin taas käsin, kuvin ja englanniksi kuinka seison laiturilla ja vene karkaa. No problemos, sanoi vain espanjaa puhuva asentaja. – Si problemos! Tris muchos problemos riittää! Nuevo mando tarvitaan totesin vastaan. Kun pidin pääni hän irrotti hallintalaitteen ja lupasi tilata uuden. Tiukkasin aikataulua. Ehkä perjantaina tai sitten maanantaina.. Nyt en uskaltanut enää esittää, että ehkä työ voitaisiin tehdä Barcelonassa. Minkäs voit, ei muuta kuin taas kainalopyykille.

03to 09 09 Osan odotuspäivä Valenciassa.

Kirjoitan erikseen Valenciasta, jottei kiukkuni mene väärään osoitteeseen.

04pe 09 09 Nautica Ballester hoitaa homman kotiin

Aamulla noustessani ja kattaessani aamiaista ulkopöydälle totesin, että hallinatalaitteen vipu oli jo eilen asennettu. Eihän vipu Volvon kamaa ollut, mutta prikulleen samanlainen FX. Homma olisi siis jo kunnossa, ellen olisi ollut koko päivää Valencian keskustassa ja veneeni oli lukittuna. Tarkastelin teetä juodessani asennustyötä ja epäilin tiivistemassan puuttuvan. Piirsin kuvan ja kävelin Nautica Ballesterin verstaalle. Aseantaja totesi, että Sicaflexiä –Si. En saanut selvää joko sitä on tai laitetaanko se jälkeenpäin. No hän lupasi tulla puolen tunnin kuluttua, ennätin suihkuun. Kolmen vartin päästä nuorimies tuli ja teki hetken sisällä asennustöitä ja käski kokeilla hallintalaitetta. Nyt vapaa tuntuu selvältä ja kun vaihde menee päälle, niin siinä on selvärajapinta. Peukalot ylös ja hän alkoi sikaamaan. Kysyi sopiiko se, että tiivistemassa laitetaan päälle. Tyydyin ratkaisuun. Siistin työn hän tekikin. Työ oli valmis 1030. Esitin tulevani maksamaan verstaalle klo 1100. Kun menin sinne, niin Baco ei ollut paikalla. Joten palataan asiaan tunnin päästä. Tyydyin ratkaisuun, niin helpottunut asian tilasta olin. Poika toi laskun veneelle 1145. Heillä ei ole pankkikorttimahdollisuutta, joten käväisin automaatin kautta. Osat maksoivat 234 € ja SiKa 7,70 €, tuubi jäi minulle. Työn hinta oli 76 euroa. Kättelin molempia maksettuani hallintalaitteen vaihdon.



En saanut ladattua tähän kirjoitukseen sitä vpotutuksen määrää ja masennusta, mitä koko vaihtodraama on minulle aiheuttanut. Nea totesi, että ensimmäisen kerran totean jonkun asian masentaneen minua. No näin kävi. Nyt on homma taas kunnossa, joten ei muuta kuin kohti uusia haasteita.

Ps. Jos veneenne Volvo Penta moottorille sattuu jotain näillä main Välimerta, niin älkää vaan turvautuko Nautic Motor Valenciaan vaan kääntykää Real Club Nautico Valencian satamassa verstastaan pitävän Baco Ballesteren (Nautica Ballester) puoleen.

1 kommentti:

  1. Uuh, se hammasmädän ja hien ym. haju tuntuu melkein tänne asti! Koville olet joutunu kaikkien noiden hajujen ja varsinki epäluotettavien huoltomiesten kans... ehkä oot pakosta oppinut vähän espanjaa :). Mä alotan viikon päästä portugalin opinnot, mutta toivotaan ettei jouduta käyttään portugalia veneenhuoltoasioissa!!! Epäilen ettei moottorisanastoa käsitellä ihan ensimmäisellä tunnilla matkailijan portugali -kurssilla :)

    VastaaPoista