maanantai 14. joulukuuta 2009

ISÄ-ERKIN SYNTYMÄSTÄ 100 VUOTTA

12la 12 09 Puerto de Moganista Las Palmasiin

Herätys 0700 soi mukavasti lievän huonosti nukutun yön jälkeen. Sirkka ja Iiro menivät suihkuun ja tein aamupalan. Sen jälkeen kävin suihkussa ja pyyhe märkänä seisoin satamatoimiston oven takana 0800. Vartin seisottuani huoltomies huikkasi, että toimisto aukeaa yhdeksältä. Toimistotyttö lupasi ottaa maksun kahdeksalta, kun hänelle eilen tarjosin rahaa. Siis mañana meininki, vaikka toinen yrittää päästä lähtemään aikaisin. Toisella kerralla maksaminen onnistui, kolmen yön hinta 68,08 € (22,69€/pvä). Pyysin neitoa varaamaan paikan tältä puolelta satamaa jouluksi. Hän yrittää. Irtauduimme laiturista ja lähdimme 43 mailin matkaan.

Puerto de Mogan 0904 log 5199 Mh 628,1

Nostimme isopurjeen täytenä, oli odotettavissa 5 m/s tuulta, kylläkin suoraan päin näköä.

Sirkka ja Iiro yrittivät varmaankin vähentää jännitystä lukemalla ja ratkomalla sudokua.

Iiro odotti tuulikulman muuttuvan, kun pääsemme kiertämään seuraavan niemen nokan. Pahoittelin hänelle tuulen kääntyvän rannan suuntaisesti ja niin kävikin. Aina niemen kierrossa tuuli sai lisää voimaa kasvaen vakio kymmenestä metristä maksimiin 17 m/s. Vettä lensi niin paljon, että varustauduimme tuulipuvuin ja Kalle jokapoikahousuin. Kastuneet jalkineet kylmensivät kipparin jalat, onneksi sisar piti ruokatäydennyksestä huolta. Las Palmasin sataman suulla ihmettelimme öljynporauslauttaa. Pitkään kestäneen ajon jälkeen pääsimme aallonmurtajan suojaan ja laskimme ísopurjeen.

Las Palmas 1800 log 5242 43M Mh 637,4 / 9,3h

Ajoimme reception-laituriin ja satamakapteeni Jose selvitti meidät. Varasin laituripaikan viikoksi (7 päivää 71,91€ =10,27€/pvä). Kävimme sataman parhaissa suihkuissa (tänne täytyy pyöräillä Nean kanssa, meillähän on KasteHelmen polkupyörät käytössämme).

Onnitteluvärssy viidenkymmenen vuoden takaa Kortelan Ryhdiltä.

Rantautumisrommien jälkeen alkoivat isä-Erkin syntymän 100-vuotisjuhlat. Poksautin kuohuvan (vaikka isä olikin absolutisti) sisääntuloluukusta ja kilistimme klasejamme ja lähetimmeOnnitteluvärssy veliPekalle tekstiviestin ja saimme vastauksena ruusujen ja kynttilän olevan isän haudalla. Menimme juhlaillalliselle ravintola La Lonjaan. Iiro sai parhaan ravintola-annoksensa, kun tilasi Isä-Erkin kunniaksi lihapullat. Sirkan kala-annos ei ollut kummonenkaan (niin kuin Esteri olisi sanonut) ja Kallen kana oli asuoraan ( vrt Amaya Montero, joka on Kallen suosikkilaulaja. Ette taida muuten tuntea vielä häntä) Lehtimäen kanalasta (terveiset Väinölle, Maija-Liisalle ja serkuille). Äidin puolen sukuakin muistelimme pitkin iltaa ja laskimme serkkujemme määrää, päätyen 27? Sirkka, joka tarkastaa tekstiä yrittää korjata kaiken aikaa, vaikken ole vielä saanut nakkejani pois näppäimistöltä; mieleeni tuli juttu äidinisästä, joka totesi mummomme, Marian, sanontaan likaisista pesukäsistä: Enhän ole vielä edes kuivannutkaan niitä. Tuosta tulikin mieleeni; huomenna onkin pyykkipäivä, mañana, jos suinkin. Pikkujoulujen aikaan Toyotalla oli varattuna koko ravintolan puolikas, edes Sirkan sujuvalla sisään menolla emme päässeet tilaisuuteen. Jälkiruoat nautimme Immigrantilla. Iiro ehdotti sukujuttujen kyllästämänä korttipeliksi Heputusta. (Kortinpeluukin oli kielletty perheessämme, miksi? Kysyn nyt. En nimittäin jäänyt viimeiseksi tässä pelissä!) Iiro teki valvomisennätyksen ja nukahti vasta kolmelta. Me jatkoimme sukukronikkaa aina viiteen ja havahduimme aamuun, kun vävy kävi etukajuutassa, juuri kun muistelimme mielenkiintoisia juttuja. Ne saatan paljastaa (mahdollisesti) tulevassa kirjassani (mañana Ulosmaailmaha).