maanantai 7. joulukuuta 2009

MERISÄHKÖKAAPELIT

01ti 12 09 San Sebastianista Las Palmasiin

Kävin maksamassa satamamaksun yhdeltä päivältä, hinta 19,15€. Kuukauden mittainen minieskaaderi Kastehelmen kanssa oli päätöksessään. Maila heilutti veneensä takakannelta ja Heikki kuvasi lähtömme aallonmurtajalta. Asujamaihin oli mukava tutustua.

San Sebastian, Gomera 1650 log 5053 Mh 606,3

Nyt ajoimme pienveneille tarkoitettua kohotettua väylää. Nostimme ison ylös aallonmurtajan sisäpuolella, yhdellä reivillä varustettuna. Purjeet vedossa 1705. San Sebastianin aallonmurtajan ulkopuolella oli korkea aallokko, jossa Fred. Olsenin nopeakulkuinen halusi ohittaa meidät pohjoispuolelta. Jatkoimme avaten rullukan kolmosjenuaksi. Nopeus nousi välittömästi seitsemään solmuun, tuulta oli kymmenen metriä sekunnissa NW, max 12 ms. Ari näki delfiinin selkäevän vilahtavan aaltojen välissä. Täysikuu ja Teiden huippu näkyivät komeasti. Toivottavasti sain vangittua tämän näkymän digille.


KLIKKAA TÄTÄ KUVAA SUUREMMAKSI, NIIN SINÄKIN NÄET TEIDEN HUIPUN

Olimme aloittaneet jo kuudelta kolmen tunnin ajovuorot ja yritimme huilailla kykyjen mukaan veneen ollessa koko ajan melkoisessa hakkauksessa. 1810 tuuli kääntyi 180 astetta ja hiljeni hetkeksi, Ari joutui käynnistämään moottorin Kallen yrittäessä juuri saada unta. Tunnin päästä tuuli oli suoraan päin näköä ja vain 8,6 m/s. Jouduimme jatkamaa moottoriavusteista kulkua. 2137 saavutimme Teneriffan eteläkärjen reittipisteen. Lentokentän edustalla oleva ODAS poiju (aallonkorkeuden mittaus) tuotti kulkuun pienen mutkan, kun olivat pistäneet sen aivan meidän reitillemme. Tuuliputki Teneriffan ja Gran Canarian välillä toimi taas, tuulta oli enimmillään 14 m/s ja tasaisesti yli 10 m/s. Vettä lensi niin, että Ari sai univuorossa tukkansa (haivenet) märäksi, Kalle kylkimakauksessa yläpuolisen korvansa täyteen vettä ja Krissen tyyny kastui. Poikien vuotokohta oli ilmeisesti mastonjuuri, josta vesi ajautui kattolevyllä salakavalasti juuri nukkumista yrittävän päälle. Täysikuu meni pilveen yhden maissa, se valasi kuitenkin jonkin verran. Emme ajaneet täysin pimeässä vasten kolmen metrin aallokkoa. Laiva ja kaksi kaksimastoista purjealusta oli havaittavissa kello kolmen vahdinvaihdossa. Kalle sai pistää rullukan vetoon 0400, totesi: No nii! (kun Maritzalta lapsena kysyttiin mitä koira sanoo?, mitä kissa sanoo? mitä isä sanoo? Viimeiseen oli vastaus No nii, tämä siis kun saan koneen hiljaiseksi) ja kulku tasaantui. Lähestyttäessä Gran Canarian rantavyöhykettä tuuli alkoi taas vaihdella ja kääntyi 30 astetta alaspäin (NE), Ari joutui käynnistämään moottorin 0820. Aamupalaksi teet voileivillä, melkein viimeiset Reissumiehet kahdesta isosta säkistä. Koko matkan on jotain pientä yritetty pistää alas ruokatorvesta, jopa Kallen Gomeralta ostamia tiesmitä sokeroituja hedelmiä. Ennen La Isletan niemenkärkeä alkoi plotteri taas temppuilla; aluksen paikka seisahtui ja kun kippari käynnisti plotterin uudelleen meni reittiviiva suuren virtanuolen myötä suoraan rantaan, vaikka hyvin silmillä näki, ettei suunta vaihtunut. Tämä oli se sama paikka, missä viikko sitten plotteri alkoi myös temppuilla ja hetken kuluttua jäimme vaille paikkatietoa ja sähköistä karttaa Mikan kanssa. Tarkempi tutustuminen sähköiseen karttaan kertoi, että olimme ajamassa voimakkaan vedenalaisen kaapelinkentän yli. Paikkanäyttö normalisoitu hetken kuluttua kun maltoimme odottaa ja käynnistää plotterin uudelleen. Melkoinen helpotus tuli tämän häiriön selittymisellä. 1340 käännyimme kaakkoon ja saimme taas avata rullukan. Jos vaikutti sataman aallonmurtaja pitkältä pimeässä, niin nyt se selittyi sehän oli pitkä kuin nälkävuosi. Aallonmurtajan päässä otimme keulapurjeen rullalle. Ajoimme vielä melkoisen matkan satama-altaaseen ja laskimme isopurjeen. Ajoimme odotuslaituriin ajatuksena lähteä nopeasti kirjautumisen jälkeen tutustumaan vanhaan kaupunkiin.

Las Palmas, Gran Canaria 1500 5152, 99M Mh 622,0 / 15,7h

Toisin kävi, toimisto aukeaa vasta tunnin päästä. Kiirehdimme suihkuun (Kastehelmen avaimella, jonka perin viikko sitten kello kahdeksan lähdössä) toiselle puolelle saamalahtea (niihin tuttuihin suihkuihin, mihin mikään avain ei tunnu toimivan) vaikka aivan lähelläkin olisi ollut siistiytymistilat. Kirjautuminen sujui nopeasti, kun tiedot olivat jo ylhäällä. Sain (4 euron pantilla) uuden avaimen ja paikan R6.



Marinero ajoi edellä ja me peruutimme paikkaan. Tosin kippari potkaisi jarrupakkia (omasta väsymyksestään) liian aikaisin ja vene kääntyi poikkiteloin pilttuussaan(kahden veneen välissä). Moka taisi ottaa eniten kipparin tunnolle. Ari veti pohjaköydet keulaan vaihdettuaan työshortsit takasin ylleen. Krisse ja Ari pesivät kehotuksesta suolan kyllästämät tuulipukunsa Kallen lämmittäessä saapumisrommivettä. Hätäinen Krisse lähti edeltä Park Catalinan linja-autopysäkille. Me kiirehdimme Arin kanssa perässä, mutta emme löytäneet edellä kulkijaa. Tunnin etsinnän jälkeen Ari lähti veneelle katsomaan, joskos Krisse olisi sinne palannut ja löysi hänet sieltä. Hajaannuimme erillemme ja palasimme kymmenen tienoilla teiltämme. Katsoimme hetken seilauskuvia, Ari nuokahti ja meni nukkumaan. Paransimme Krissen kanssa maailmaa kahteen saakka.

Ps. Jk(=jälkkirjotus)
Itsenäisyyspäivän tanssiaiset saivat nuorennuksen kun menimme Suomi klubille tilaisuuteen , keski-ikä laski vähintään kymmenen vuotta (olin varmmankin toiseksi nuorin. Kalle 62v,)

-

1 kommentti:

  1. Moi Kalle,

    Tuli mieleen toinenkin mahdollisuus: joku voimakas suunnattu radiolähetys.

    Terv ari

    PS ei lunta Raumalla

    PPS Kaikki halukkaat saivat paikan uudesta kotisatamasta. Kuskarin kelluvia laitureita ollaan siirtämässä muihin maisemiin

    VastaaPoista