keskiviikko 23. joulukuuta 2009

JOULUSATAMAAN

22ti 12 09 Las Palmasin hälystä Puerto de Mogánin rauhaan

Illalla blogitekstiä ladatessamme olimme katsoneet sääennustetta, joka näytti siltä, että jos jouluksi meinaa lähteä pois Las Palmasista, on lähdettävä tiistaina. Herätys 0630. Puolelta öin tehty päätös lähteä aamun sarastaessa kohti Mogania ja nopea valmistelu eivät kuitenkaan pitäneet meitä aikataulussa. Hiljastuimme (myöhästyimme) 20 minuuttia harkitusta. Jos mietit, että hälläkö väliä, niin täällä pimeys tulee kuin säkin saisi päähänsä ja meillä oli edessä kartalla 43 mailin matka vastatuuleen.

Las Palmas 0720 log 5242 Mh 637,4

Sataman suulla olimme törmätä Kolumbuksen aavelaivaan, josta kuva.

Nostimme (ja avasimme) purjeet ja pääsimme seilaamaan puolisen tuntia, kunnes tuuli meni puihin. Jatkoimme iso ylhäällä moottoriajoa. Yhdeksää ennen seurasimme valasparven uiskentelua veneemme tuntumassa. Ensin näkyi yksi vesisuihku, sitten samanaikaisesti kaksi ja yksi valaista ui veneemme vierellä ja editse. Niin läheltä se ohitti Immigrantin, että näimme valaan hengitysaukon selässä. Pituutta valaalla oli kuutisen metriä (puolet Immigrantin pituudesta). Tuuli voimistui ja 0930 teimme isoon 1.reivin. Parhaimmillaan tuuli nousi 16 m/s ja aallokko oli jyrkkää ja vaikeaa ajaa. Nea totesi, ettei tilanne poikkea muuten Itämerestä kuin suolaisuudeltaan ja lämpimyydeltään. Normaalia kesälomapurjehdusta siis, kotoisasti Kallella jokapojat päällä, Neallakin jokapojan housut. Tuulen suunta oli poikkeuksellisesti SSE ja voimakkuudeltaan aamupäivän 11-16 m/s. Tuuliputken vaikutus piti voiman yli kymmenessä metrissä Punta Tarrefen niemenkärkeen asti. Nean ajovuorolla tuuli löysäsi niin, että aallokkokin muuttui tasaisemmaksi, ei niin vauhdin tappavaksi. Avasimme 1210 etupurjeen kolmoseksi ja aloitimme mukavan seilauksen.

Sekapilvinen taivas tosin antoi puuskia tuon tuosta. Teimme pitkän kryssin etelään, heitimme länteen ja ellei Maspalomasin niemenkärki olisi ollut tiellä olisimme olleet menossa suoraan kohteeseemme Puerto de Mogániin. Kalle valmisti jauhelihapastan, söimmes en vuorotellen sisätiloissa, jottei ruoan laimennus suolavedellä olisi ollut automaattinen. Puolituntia etelään ja pääsimme seilaamaan kohti Pto Mogánia. Kippari soitti satamatoimistoon ja varmisti paikkavarauksemme (joka muuten oli vasta huomisesta alkaen). Aurinko tuli hetkeksi esiin pilvimassan alla laskeutuakseen samanaikaisesti, kun ajoimme sisään aallonmurtaja-aukosta. VHF kanava 12 saimme ohjeen ajaa ensimmäisen pistolaiturin länsipuolelle. Marinero ohjasi meidät paikkaan 143. Pakitus sujui hyvin, mitä nyt jarrutus meinasi mennä pitkäksi. Kaksoisperäpoikien paikat eivät vielä olleet selvinneet gastille.

Puerto de Mogán 1810 log 5299 57M (kryssilisä 14M) Mh 642,8 / 5,4h

Söimme ensitöiksemme leivät ja menimme taivaallisiin suihkuihin, joissa oli yhdenkäden otesekoitin ja lämmintä vettä. Keskitymme joulusiivoukseen vasta mañana, Nea kuitenkin pesi lattian, jotteivät jalat ole suolaiset koko ajan. Suomalaisvene Namihanin kippari kävi tervehtimässä illalla. Radioaallot eivät kanna tänne, joten kuuntelemme Los éxitos del año kolmen CD:n pakettia, joille on tallennettu kaikki suosikkimme. Näitä (Amaia Montero, joka on muuten myös Nean suosikki, La oreja de Van Gogh, jossa Amaia on laulusolistina, Georgina, Carlos Baute&Marta Sanchez…) ei tulla kuulemaan Radio Suomessa eikä Iskelmäradiossa koskaan. NRJllä voi kuulua korkeintaan Shakira ja Nelly Furtado.

On kaksi yötä jouluun.
Ps. Huomenna täytyy keittää luumusoppa.