keskiviikko 30. joulukuuta 2009

JABSCO TEK MEIST ÄMPÄRPORILAISSI

29ti 12 09 Me muutui ämpärporilaisiks

Tiädättek te miks raumlaises sanova uuskaupunklaissi ämpärporilaisiks. No mnää kerron guitenki, tiädät taik et tai et halu tiättäkkä. Näättäks sillon go Raumall saatti kunnalline vesijoht kantova Uudengaupunki asukka viäl mont vuatt vett ämprill sisätiloihi. Tull meill vesijohdo myät tiätenki vesivessakki. Tämäs saa ol johdanton päiväm blogihi.

Eilen illalla kun olimme iltatoimilla havaitsimme wc:n huuhtelulaitteen sanoneen sopimuksensa irti. Huuhteluvettä ei tullut. Nukuin muutenkin huonosti koko, yön lopetettuani pasianssin pelaamisen vasta 0130. Mietin tulevien päivien säätä ja ennen kaikkea eteen aukeavaa vessaremonttia. Aamupalan, jonka nautimme sitloorassa kauniissa auringonpaisteessa, jälkeen ryhdyin toimeen (maailman lyhyin työmatka: tuumasta toimeen). Aukaisin Jabscon pumpun ja putsasin sen, siisti homma. Asensin sen paikalleen, mutta tulos oli sama: huuhteluvesi ei imeydy pumppuun. Yöllä pohdin mahdollisuutta, että mutavyöryn jäljiltä vesi on ollut niin sakeaa ja roskaista, että syöttöletku on tukkeutunut. Irrotin uudelleen pumpun päästä letkun ja painoin jalkapumpulla painetta letkuun. Ilma ja vesi liikkuivat sujuvasti. Ilmeisesti vika on Jabscon läppäsysteemissä. Piirsin kuvan pumpusta ja menin satamatoimistoon kysymään, mistä saisin korjaussarjan? Las Palmas on ainoa paikka Gran Canarialla, missä on veneliikkeitä. Kiittelin tiedosta ja totesin meistä tulleen ämpärporilaisia, kantovesi, mutta poisto sentään toimii.

Olemme kolmena päivänä seuranneet saksalaisen purjehduskoulun opetusmetodeja. Ensimmäisenä päivänä teemana olivat hätäraketit, eilen peräköydet ja leparit sekä veneen irrottaminen laiturista. Neljännellä irtiotolla he ajoivat aallonmurtajasta ulos ja tulivat kohta takaisin. Kaikki tämä on tapahtunut farkuissa ja toppaliiveissä (me otimme samaan aikaan aurinkoa etutäkillä – siis omalla, ei heidän). Tänään sentään kaksi tytöistä oli uskaltautunut shortseihin ja toppiin. Kouluttajina on kaksi viisikymppistä miestä, jotka puhuvat todella vakavina asioita. Hymyn häivä ei käy missään vaiheessa opettajien eikä oppilaidenkaan kasvoilla. Purjehdus on vakava asia, sillä ei ole leikittelemistä. Asiat käydään läpi yhä uudelleen ja uudelleen, teoriatietoa laiturissa, arjalaisella pontevuudella, jonka vain saksalainen hallitsee. Isonkin noston kiinnittyneenä laituriin olisi tyynessä kelissä toiminut tositoimin paremmin kuin varjoharjoitteluna. Neljästä oppilaasta kaksi luki tänään maissa teoriaa muiden ollessa seilaamassa. Olivatkohan he reputtaneet illan tentin, vai oliko pahoinvointi lyhyellä ulosotolla yllättänyt. Suomalaiset suhtautuvat purjehdukseen aivan liian iloisesti, saati sitten raumalaiset riemupurjehtijat.

Valmistelimme Immigrantin lähtöön huomista aamua silmälläpitäen. Tankkasimme dieseliä 70,68 litraa hintaan 45,63€ ja purimme joulukoristeet. Kippari kävi maksamassa satamamaksun kahdeksalta päivältä, 185,73 € (23,22€/pv, sisältää veden ja sähkön). San Miguelin satamaan ei saatu yhteyttä, joten paikkavarausta ei ole, mutta lähdemme Teneriffaa kohti herättyämme aamulla kuudelta.Meininki on seilata vuoden vaihtuessa täydenkuun loisteessa La Palmaan.