maanantai 9. elokuuta 2010

ENSIMMÄISET MERIKOTKAT

06pe 08 2010 Tukholmaan

Herätys 0630 ja nopeat aamutoimet ja niin olimme tasan kuudelta irtautumassa laiturista ja peräpoijusta.

Öja 0600 Log 9669 Mh 1165,3

Nostimme purjeet 0713 (log 9675) tuulta oli idästä 3,5 m/s SOG 4,7 kn.

Kippari meni nukkumaan 0735. Nea joutui käynnistämään moottorin 0817 tuulen haihduttua. Kalle jatkoi unia vielä hetken, oli kylläkin vähän pettynyt, kun Nea ei herättänyt häntä kahden merikotkan lennettyä veneen edestä. Nea otti 0900 kuvan (ensimmäisen merikotkakuvansa) varmistukseksi tunnistamistaan isolinnuista.



Kalle heräsi 0909 ja kuuli meriselityksen merikotkineen (log 9685). Nea pääsi lepäämään ja uskokaa tai älkää alkoi armoton kiikarointi. Haravoin tarkkaan puunlatvoja ja taivasta ja vihdoin 1015 löysin kaipaamani linnun korkealta vasten tummaa sadepilveä Kråkmoranin yläpuolella. Seurasin sitä hetkittäin ja se siirtyi kaarrellen kohti etelää. Vartin päästä lensi harmaahaikara veneeni taitse. Epäilin hetken kaukohavaintoa, mutta löysin merikotkan edelleen taivaalta. Kiikarikompassista oli suuri apu etsinnässä, kun sai paikallistettua edellisen havaintopaikan.



Auringonpaisteessa näin pohjoisessa suuren pienvenesataman. Siellä kiilteli ainakin sata mastoa. Yritin paikallistaa havaintoani merikortille, mutten onnistunut siinä. Ajassani Gålön linnakkeen ohi totesin nähneeni merimetsojen pesäsaaren kaukaa. Lintujen ulosteellaan tahrimat puut olivat näyttäneet alumiinimastoilta. Tekikö väsymys tepposen?



Nyt Gålössä lähestyessäni Dalarötä ja nimenomaan Tukholmaa muistin miten suuren ongelman täällä huippuvauhtia ajavat moottoriveneet aiheuttavat. Nean herättyä laskimme isopurjeen ja kolmion kello 1219. Hetkittäin tuulta olisi riittänyt seilaamiseen etenkin ”Badenbadenin” (Saltsjöbaden) selällä. Se oli kuitenkin niin puuskaista, että päätimme varmistaa laituripaikan Wasahamnenissa moottoriajolla. Lisäksi moottoriveneet aiheuttivat niin hankalaa aallokkoa, että siinä ei olisi matka paljoa edennyt. Kapeassa Boon kanavassa oli liikennettä oli molempiin suuntiin erittäin paljon.



Ennen Tukholman keskustaa meidät ennätti ohittaa moottoriveneiden lisäksi yksi Ruotsin lautta ja läheltä ja kovaa ajavia saaristoristeilijöitä kymmenisen. Ajoimme sisälle ahtaaseen Wasahamnenin satama-altaaseen, kävimme katsomassa sisemmän laiturin peräpaikat ja palasimme sen alkupäähän. Kiinnityimme sormiponttonipaikkaan numero 79, johon mahduimme niukasti.

Wasahamnen, Stockholm 1540 Log 9721 Mh 1174,0 (8,7 / 9,6)

Kävin suorittamassa satamamaksun sähköineen kahdelta päivältä 600 Skr (sähkö 50 Skr/pvä). Pääsimme suihkuun ja lähdimme sen jälkeen Slussenin lautalla vanhaan kaupunkiin syömään. Löysimme ”kantaravintolamme” erään aukion laidalta. Hyvää pizzaa saimme syödäksemme De Svarta Fårenissa.

Kävelimme kauniissa kesäillassa City Terminalenille, kuunnellen katusoittajia ja ihaillen kuumailmapalloja, tarkistamaan Nean sunnuntaisen lähtöpaikan (nyyh). Ajoimme bussilla no 47 Djurgårdeniin veneellemme. Gröna Lundista kantautui häiritsevä musiikki, möykkää sanoi Nea. Yritin kirjoitella blogeja, mutta yläselässä oleva kipu tuuperrutti minut sänkyyn jo kymmeneltä, Nea jäi lukemaan.

_

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti