torstai 12. elokuuta 2010

TUKHOLMAN OSTOS- JA VAIHTOPÄIVÄT

07la 08 2010 Ostospäivä Stockholmissa

Havaitsimme yöllä raivonneen ukkosmyräkän kylmettäneen ilman entisestään kun heräsimme sateiseen aamuun. Aamupäivällä sade taukosi ja Nea kävi lenkillä Djurgårdenissa ultramaratonarien, huippumallien ja anorektikoiden keskellä.

Eilen illalla kun lähdimme Nean kanssa vanhaan kaupunkiin päätin olla ottamatta kameraa mukaan (täysin poikkeavaa minulle). Tänään sitä ei sitten kannattanut ottaa matkaan, kun satoi kuin saavista. Milloinkaan ei pitäisi ajatella espanjalaisittain: huomenna sitten. Ennen ostoskiertueelle lähtöä Nea pakkaili, minä lueskelin ja kuuntelin milloin sade mahtaa vähetä siedettäväksi. Samalla yritin saada turhaan nettiyhteyttä. Satama tarjoaa maksullista Telian verkkoa. Maksoimme eilen vuorokaudesta, muttemme saaneet kuin hetkeksi (5 min) yhteyden ja sitten se putosi, eikä uudelleen auennut. Ei löytynyt edes antennivahvistimella.

Kahden maissa ajoimme bussilla 47 kaupunkiin. Siirryimme sujuvasti liikkeen sisätilasta toiseen puikkelehtien sateenvarjometsässä. Nea löysi pääkadun liikkeistä hameen ja siihen puseron melko vähällä vaivalla -- ihan turhaan olimme menneet merta edemmäs shoppailemaan (Amsterdamiin ja Lontooseen). Koko päivää haittasi jatkuva sade. Palasimme veneelle ja vietimme Nean pitkän purjehduksen (4.6.-6.8.10 1992 mailia) viimeistä iltaa. Tuohon legiin Espanjan Donostiasta Stockholmiin mahtui 35 satamaa ja kieli vaihtui kahdeksan kertaa.

08su 08 2010 Gastien vaihtopäivä

Sunnuntain aamupalan jälkeen viimeiset tarkastukset kajuutassa ja yhdentoista maissa lähdimme kohti Cityterminaalia. Pysäkillä seistessämme paikalle osui museoratikka ja ajoimme sillä keskustaan. Se oli mukavaa kyytiä, konduktööreineen päivineen. Joimme aamukahvit Cityterminaalin nettikahvilassa, sain kyllä yhteyden blogisivuihin, mutta kahvilan koneessa ei ollut Wordia ja niin jäivät taas tekstit lähettämättä. Nea lähti 1200 linja-autolla Arlandaan (matkaseurana parikymmentä Iron Maiden -paitaista pitkätukkaa) ja lensi sieltä Turkuun. Tapahtumaketju oli 4.6.10 samankaltainen vaan toisin päin kuin nyt – lähtijä ja tulija ovat vaihtaneet paikkaa. Jorma nimittäin tulee gastiksi ja laskeutuu Arlandaan 1330.

Ennen Jorman tuloa minulla oli hyvin aikaa treffata Marcus, joka oli tämän seilauksen gasti numero 3. Hän seilasi Wilben ja minun kanssa Maarianhaminasta Amsterdamiin viime vuoden kesäkuussa. Marcus esitteli minulle Södermalmin nähtävyyksiä.

Näimme mm. Carola Häggkvistin. Etsimme nettikahvilaa tai WiFi-paikkaa pitkään ja hartaasti. Emme löytäneet kumpaakaan, joten raahasin turhaan kannettavaa repussani koko päivän. Päädyimme juomaan kahvia vanhan kaupungin ykkösmestaan, jota Marcus vähän paheksui (aivan oikein). Hän paikallisena karttaa näitä turistipaikkoja.

Tapasin Jorman ja hänen kaksi tytärtään Åhlensin edessä viiden jälkeen. Kävimme ensitöiksemme ruokailemassa sushi-ravintolassa. Oli siinä taas harjoittelemista ja ihmettelemistä eksoottisen ravinnon kanssa. Kylläisinä haimme Jorman laukun päärautatieasemalta ja hyvästien jälkeen tytöt lähtivät majapaikkaansa. Me ajoimme 47lla Djurgårdeniin. Tervetulorommien jälkeen teimme pienen jaloitteluretken Skanssenin portille ja pääsimme viimeiseksi tunniksi veloituksetta Gröna Lundiin, jatkoimme vain kuljeskelua. Tuopillisen jälkeen palasimme veneelle. Ilta venähti pitkälle yöhön ennen kun saimme jutut loppumaan.