sunnuntai 29. marraskuuta 2009

MINIMALISTINEN VALTAMERISEILAUS

28la 11 09 Puerto de Moganiin

Aamuherätys 0700, suihkut ja aamupala. Liikkeelle tyynessä aamussa 0840. Aluksi ajoimme tankkaamaan dieseliä, 83 litraa maksoi 54,38€. Kalle kävi palauttamassa avaimen ja sai 20 euron panttimaksun takaisin.

Puerto Rico 0900 log 4975 Mh 599,8

Ajoimme kaunistuvassa ja kuumenevassa kelissä Puerto de Moganin sataman suulle peräkanaa, KasteHelmi ja Immigrant. Matkalla Krisse ja Ari tekivät käsitöitä.

Heikki soitti satamatoimistoon ja kuulisimme kahdenkymmenen minuutin kuluttua mahtuisimmeko satamaan. Käytimme ajan kuvaamalla aluksiamme taustana Puerto de Moganin tiivis satama,

FOTO: KasteHelmi

Saimme luvan ajaa sisään Puerto de Moganiin. 11 metrinen ensin paikkaan 128 ja sitten 14 metrinen sisäkulmaan satamassa. Haimme hetken paikkanumeroa idyllisessä satama-altaassa, sitten näimme marineron vastassa laiturin päässä. Ajoin perä edellä laituriin. Riensimme auttamaan KasteHelmeä paikkaansa.

Puerto de Mogan 1000 log 4979 4M Mh 1,0

Kippari kävi kirjoittautumassa sisään, satamatyttö pyysi passit, venepaperit, vakuutustodistuksen ja miljoonan. Täsmensi vielä, että euroa. Seuraavaksi hän naureskeli Maahanmuuttajaa. Tähdensin Norma Samanthaa. Pääsimme nimestä yhteisymmärrykseen ja lupasin maksaa summan huomenna, samalla varasin laituripaikan jouluksi ja uudeksi vuodeksi. Pyysimme Heikin kanssa naista soittamaan Gomeralle. Hän tiesi, että siellä oli satama täynnä, mutta lupasi yrittää paikkavarauksen myöhemmin. Ari viritti uuden paraboloidiantennin ohjelman koneeseen ja yritti saada nettiyhteyttä, kuitenkaan siinä onnistumatta; DNS-palvelin (osoiteluettelo) oli hukassa. Vihanneshöyrystin varustettuna A-Linkin tikulla vahvisti jonkin verran vastaanottavaa signaalia.

Iltapäivä sujui uintireissulla sekä lueskellessa että kirjoitellessa blogia veneellä. Sain lähettyä yhden tekstin baarista, jossa oli WiFi. Ari totesi ymmärtävänsä nyt paremmin sen, että täydennyksiä ei tule läheskään päivittäin. Illalla olimme testaamassa Immigrantin miehistölle jouluateriapaikkaa, Italialaiseen ei näemmä tarvitse mennä, vaikka olikin idyllinen ravintola. Krisse ja Ari vetäytyivät punkkaan 2230, Krisse luki vielä hetken otsalampun valossa. Nyt kun lopettelen, 0030, on kuulunut tasainen hengitys jo kolmen vartin ajan.