maanantai 26. heinäkuuta 2010

ELBELTÄ KIELIN KANAVAAN

24la 07 2010 Cuxhavenista Brunsbütteliin

Olin nukkunut todella huonosti koko yön. Laivan moottorien aiheuttama melu, ylensyöty lapskoussi ja rommikahvi sekä intensiivinen blogisivujen teko olivat jättäneet vaihteen päälle. Herätyskello soi 0730. Aamupalan jälkeen tankkasimme vettä ja kippari palautti toimintakortin satamakapteenille. Aikamme plotterin käynnistymistä odoteltuamme irrottauduimme 10-11 ms sivutuulessa laiturista. Vastapäisen veneen kippari tuli avustamaan keulasta – pääsimme hyvin pilttuustamme pois. Matkaahan meillä olisi alle 20 mailia, mutta Elbeä ajaessa on ehdottomasti osuttava myötävirtaan, muuten ei etene mihinkään. Vastavirta voi olla viisikin solmua. Jostain syystä Reedsin almanakka näyttää Pohjanmerelle hyvin vaatimattomia virtauslukuja, jotka eivät pidä paikkaansa alkuunkaan.

Tankkasimme ennen lähtöä Cuxhavenin sataman uudella dieselasemalla 53 litraa löpöä hintaan 76,27€.

Cuxhaven 0930 Log 9087 Mh 1103,7



Aurinko paistoi voimakkaasti ja antoi Elben ruskealle vedelle hopeaisen loisteen.



Tuulta olisi ollut kerrankin riittävästi, muttemme jaksaneet avata edes keulapurjetta. Voimakas virta, johon olimme tähdänneet lähtöajallamme, ajoi meitä parhaimmillaan 8,6 solmun vauhdilla eteenpäin. Ajoimme selvässä vaiheessa kanavan poikki. Emme aiheuttaneet mitään vaaratilannetta niin kuin pieni punarunkoinen purjevene arvioidessaan nopeudet väärin.



Tulimme Kielin kanavan Brunsbüttelin sululle 1140. Nea soitti VHF kanavalla 13 sulkuvahdille ja saimme ohjeen seurata valoja. Viiden minuutin päästä valkoinen muuttui pysyväksi ja ajoimme neljän muun veneen kanssa sulkualtaaseen. Portti meni välittömästi kiinni ja veden pinta laski metri. Pääsimme sujuvasti läpi sulutuksesta, vaikkakin sivutuuli ja päälle jäänyt vaihde vähän vaikeuttivat toimitusta.

Ajoimme vajaan mailin päässä olevaan Nord-Ostsee-Kanal Yachthafen Brunsbüttelin pieneen altaaseen. Löysimme kylkikiinnityspaikan tuulen puolelta. Sijainti ei ollut paras mahdollinen, laituri oli turhan matala, eivätkä leparit pysyneet kunnolla paikoillaan. Tunnin päästä lähti monta alusta sulutukseen ja siirryimme toiselle puolelle allasta tuulen painaessa nyt meitä poispäin laiturista. Samalla saimme sähköliittymän ja se toimi.

Brunsbüttel 1215 Log 9105, 18M Mh 1106,5 (2,75 / 2,8)

Teimme Nean pyynnöstä tutustumiskierroksen Brunsbütteliin. Kerroin edellisellä kerralla ottaneeni yhden kuvan varsin vaatimattomasta kaupungista. Se oli vanha rakennus, jossa oli mielenkiintoinen kaaveli-ikkuna. Nyt se rakennus oli tasoitettu maan tasalle, maansiirtokoneet olivat vielä todisteina tapahtuneesta vääryydestä. Sanoin Nealle lähtiessämme kävelykierrokselle, että tämä paikka on seisahtanut viisikymmentä luvulle ja saman totesi Neakin. Kuvassa hän ihmettelee minkä liikkeen näyteikkunasta oikein on kysymys?



No selvä optikkoliikehän se on. Huomaahan sen haalarista, kalupakista ja juomapulloista. Vaikutti, että sama (kirjekurssin käynyt) somistaja oli pilannut kaupungin kaikkien liikkeiden näyteikkunat. Mahtoiko tuolla olla kuitenkaan paljoa väliä, koska puolet liikkeistä tuntui olevan erilaisia näkemisen, kuulemisen tai liikkumisen apuvälinemyymälöitä. Me jätimme nuo kaupat väliin ja suuntasimme sataman vieressä olevaan Aldiin hankkimaan vettä, kun kerrankin kauppa oli lähellä satamaa. Kassaneiti tervehti meitä kotoisen tuntuisesti ”moin”, joka vaikuttaa olevan tällä seudulla yleinen tervehdyssana. Aina oppii uutta kun on kotoa poissa.

Tein jauhelihakastikkeen pastan lisukkeeksi palattuamme veneelle. Ruotsalaisvene tuli kolmanneksi vierellemme. Ilmoitin lähtevämme kahdeksalta ja samalla pyysin, että he kulkisivat maston etupuolelta. Kyllä he sitten kulkivatkin ja raskailla, isoilla kengillä – ja usein.

Siinä missä Hollannissa kuuntelimme puolen tunnin välein ruuhkatiedotuksia tielle Amersfoort-Amsterdam, täällä kerrotaan jokaisesta ruuhkasta erikseen, jopa muutaman minuutin välein. Iltamyöhällä sitten tiedotetaan, että radion kuuluvuusalueella ei ole ruuhkia! Ja näiden tiedotusten ajaksi radion volyymi tuplaantuu, eikä auta vaikka kuuntelisi CD:tä, tiedotteet puskevat aina vaan läpi. Kallen asentama ulkokaiutin (takalaatikossa) joutuu vielä odottamaan käyttöä, kunnes nämä suurivolyymiset tiedotteet loppuvat – Tanskassa? Ruotsissa?

Brunsbüttelin satamamaksu oli 9 €, joka sisälsi sähkön ja suihkun. Saniteettitilat ovat manner-Euroopan surkeimmat (ainakin minun käymistäni satamista) ja Atlantin saarienkin satamissa vain Madeiran Funchalin fasiliteetit ovat näitä kamalammat.
_

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti