perjantai 2. heinäkuuta 2010

PERSERAKIN SAARELLE

29ti (Pekam bäev) 06 2010 Jerseyn St. Helieriin

Herätys soi 0530 ja tähystys luukusta harvalle sulkuportille. Vettä näyttää olevan, vaikka portin perustussokkelit näkyvätkin. Lähdimme liikkeelle vajaan puolen tunnin kuluttua sängystä nousemisesta.

Trébeurden 0554 Log 8309 Mh 995,8

Kippari kiikaroi portilla olevaa mittatikkua ja sai lukemaksi 3,80 ja kun tulimme silmänkantaman päähän saatoimme nähdä, että vettä oli kynnyksellä 3,0 metriä. Pääsimme siis lähtemään liikkeelle kohti Jerseytä.

Emme lähteneet oikoreitille, vaan kiersimme (ihme kyllä) ulkokautta aavalle ulapalle. Söimme aamupalan lennossa. Pääsimme myötävirtaan, jonne olimme halunneetkin. Tuuli vaihteli sekä suuntaansa ja nopeuttaan ja oli jo hetken purjehdittavaa, joten nostimme purjeet ja edes yritimme Nean toivomuksesta seilata. Purjehdusyritys kahdeksalta jäi kuitenkin lyhyeksi nopeuden laskiessa alle kolmen solmun. Rullasimme etuseilin sisään, iso jäi vielä ylös. Täällä näyttää olevan sellainen etenemistapa, että iso nostetaan aamulla ja lasketaan illalla.



Kaikki mahdollinen ajanviete käytettiin hyväksi ja nyt saatoin keskittyä yhteen ottamaani haasteeseen. Nimittäin kuva suulasta, joka on ollut pitkään yleisin lintu ulkomerellä. Olen yrittänyt vangita digille tuon uljaan linnun ja tänään sain edes tyydyttävän otoksen tallentumaan biteille.

Päivä oli tylsää etenemistä (niin kuin se on pitkään ollut näillä avoimilla vesillä) moottorilla. Lukemisen ja auringonoton ohella seurasimme myötävirran vauhdittaman ajon etenemistä, verraten sitä eiliseen aikataulusuunnitelmaan. Etenemä oli jopa toivottua reippaampaa.

Etenemä ja keskinopeuden seuranta:

0800 log 8325 edetty 14 M / keskinopeus lähdöstä 8,0 kn SOG 9,4 kn
0857 log 8332 edetty 23 M / keskinopeus lähdöstä 7,66 kn SOG 7,9 kn
0954 log 8340 edetty 31 M / keskinopeus lähdöstä 7,75 kn SOG 7,2 kn
1056 log 8347 edetty 38 M / keskinopeus lähdöstä 7,6 kn SOG 6,0 kn
1154 log 8352 edetty 42 M / keskinopeus lähdöstä 7,0 kn SOG 5,7 kn
1258 log 8357 edetty 47 M / keskinopeus lähdöstä 6,71 kn SOG 5,4 kn
1400 log 8363 edetty 53 M / keskinopeus lähdöstä 6,5 kn SOG 4,7 kn
1501 log 8367 edetty 57 M / keskinopeus lähdöstä 6,33kn SOG 4,4 kn
1600 log 8372 edetty 63 m / keskinopeus lähdöstä 7,0 kn SOG 6,3 kn

Söimme matkalla Nean eilen tekemän tonnikalapastan loppuun. Naureskelimme eilisellä laiturikövelyllä sattunutta hassua väärinkäsitystä. Katsoimme eri aluksia ja puhuimme kuin samasta. Kalle katsoi nykyaiksita raaseria, jossa oli ulos työntyvä genaakkerin puomi keulassa ja puheli pukspröötistä. Nea taas näki moottoripurjehtijan takamaston puomin tunkeutuvan laiturin päälle. Kun vielä Kalle muisteli Guerneseyn vanhaa miestä, joka esitellessään radio-ohjattavaa venettään kolmelle naiselle, piereskeli antaumuksellisesti. Ihmettelimme nuo Puks ja Prööti oikein merkitsevätkään?



Saapuessamme Jerseyn eteläpuolelle saatoimme ihailla kauneinta Elizabethiä. Näin oli kuvailtu tuota linnoitusta St Helierin edustalla, kun se oli rakennettu.



Ajoimme viidenneksi alukseksi kylkikiinnitykseen engelsmannien viereen. Olipa puhelias pariskunta, vähän sillä lailla salaisuuksia lähempää kertova wiskisieppo isäntä ja rouva, joka kommentoi kajuutan ikkunasta samainen lasi koko ajan kädessään. Meidän ulkopuolellemme kiinnittyi vielä kuusi alusta lisää. (Joka viimeiseksi tulee saa parhaan paikan)

St Helier, Jersey 1700 Log 8378, 69M Mh 1006,8 (11,0 / 11,0)

26 vuotta St. Helierissä satamavahtina toiminut egyptiläinen kiersi veneestä veneeseen keräämässä satamamaksun. Päätimme olla kolme yötä ja maksoimme 75,18 puntaa (92,65€)



Vajaan kolmen tunnin odotuksen jälkeen pääsimme ajamaan sisälle satama-altaaseen, jonka veden syvyys alavedellä vaihtelee paikasta riippuen 1,5 metristä 2,5 metriin. Siirryimme satama-altaaseen 1950, 1850 paikallista aikaa. Siinä oli vähän kisan tuntua, kun kaikki hakivat parasta paikkaa ja sormiponttonipaikkaa. Saimme hyvän paikan E-laiturista (E22). Kävimme suihkuissa ja vietimme hiljaista iltaa veneessä.
_

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti