keskiviikko 7. heinäkuuta 2010

UPEA SEILAUS KÄÄNTYI VÄSYMYKSEKSI

04su 07 2010 Yöpurjehdus Boulogne sur Meriin

Olimme laskeneet Cherbourgista lähtöajan siten, että saisimme alkumatkalle myötävirran. Täältä Dieppeen on matkaa 108 mailia. Luvassa oli kevyttä myötätuulipurjehdusta. Irtauduimme 1100 kylkikiinnityksestä ja ajoimme tankkaamaan. Laskimme polttoaineletkun alas ja Nea tarjosi korttia automaatille. Pistooli pitää olla kotelossa, kun aloittaa maksun syötön, joten letku takaisin yläparvelle neljän metrin korkeuteen. Päätankkiin olisi mennyt vielä pari litraa, mutta maksussa on 69 euron katto. Uudelleen siis letku ylös ja uusi kortti sisään ja kanisteriin 25 litraa.

Cherbourg 1120 Log 8441 Mh 1018,5



Ajaessamme ulos satamasta bongasi Nea Steinlagerin (Whitbread–maksi),kuvasta jäi osa venettä pois, mutta lähdön tunnelma välittyy hyvin. Nostimme isopurjeen mahtavien aallonmurtajarakennelmien suojassa 1130 ja avasimme rullukan kahdeksan minuutin kuluttua suunnatessamme ulos puolustuslinnakkeen aukosta. Pääsimme hetken kuluttua kääntymään pääsuuntaamme kohti itää ja varustimme etuseilin puomilla 1210, seilasimme siis virsikirjaa melkein persmyötäiseen. Virta auttoi meitä parin solmun verran ja SOG (Speed Over Ground eli nopeus pohjan suhteen) oli tyydyttävät 6,2 kn. Aurinko paistoi ja Nea varustautui bikineihin, minä uikkareihin. Tämä oli myötätuulipurjehdusta parhaimmillaan. Ajoimme vuorotellen ja vapaavuorolainen sai ottaa aurinkoa, mutta perämies tarvitsi tuulitakin.



Merkkasimme tasatunnein sijaintimme lokikirjaan (mustaan vihkoon) ja yhdestä eteenpäin seuraavien tuntien nopeudet (SOG) olivat 8,7 kn, 8,5 kn, 9,6 kn, 7,1 kn, 7,4 kn. Kolmelta jälkeen puolen päivän vaihdoimme ulkoskuuttaukseen ja siirryimme automaattiohjaukselle. Kello 1650 olimme niin ilahtuneita etenemiseen ja seilaukseen, että päätimme jättää Dieppen väliin ja seilata Boulogne sur Meriin. Sinne oli matkaa vielä yli sata mailia edettyämme 40 mailia. Olimme kyllä jo uumoilleet lähtiessämme, että näinkin voisi käydä ja olisimme saapuneet Dieppeen tällä vauhdilla sydänyöllä. Tiesimme virran loppuvan ja kääntyvän vastaiseksi ja se tulikin selväksi pian uudella suunnalla. SOG laski 5,9 solmuun ja tuulikin kääntyi taas täysmyötäiseksi. Siirryimme taas harakalle 1740 samanaikaisesti kun nopeakulkuinen lautta meni keulamme editse kahden mailin päässä. Sitten kuudelta alkoi tapahtumasarja: merkintä nopeudesta SOG 3,8 kn kesken kipparin kokkauksen aloituksen, 1810 pastavesi kiehui juuri, kun tuuli meni mailleen ja Brittany Ferriesin matkustajalautta tuli läheltä vastaan, 1830 moottorin pakkokäynnistys ensimmäisten pihvien paiston siinä vaiheessa kun lautan kohtaamiseen oli aikaa 1 min. 1840 ruokailu helmin ohjatessa. Seuraavaksi 2011 nopeus oli moottorilla 5,3 kn ja Autohelm (SmartPilot X-5) hukkasi Trackin (suunnan reittipisteelle) ja alkoi kääntää voimakkaasti takaisin päin. Jouduimme siirtymään käsiohjaukseen. Onneksi tuuli nousi kuuteen metriin ja edelleen yhdeksään ja toi mielekkyyttä etenemiseen, nostimme varttia vaille yhdeksän ison ylös ja sammutimme moottorin.

Aloitimme kymmeneltä vuoroajon, mutta tuuli nousi 9-12 m/s:ssa eikä Nea tuntenut hallitsevansa takalanteelle tulevaa sarja-aallokkoa. Kalle sai kutsun ruoriin tunnin torkun jälkeen. Tuuli kääntyili ja otimme rullukan pois hakkaamasta.

05ma 07 2010 Väsyneinä Boulogne sur Meriin

Säkkipimeässä näimme kaukana punaisia valoja, joita arvoimme öljynporauslautoiksi tai lentokentän laskeutumisvaloiksi. Ufotkin pääsivät mahdollisten valonlähteiden listalle. Kartassa ei ollut nähtävissä mitään ihmeellistä aluetta. Ylhäällä olevat valot selvisivät purjeveneiden mastonpäässä oleviksi tricoloreiksi kun ensimmäiset veneet olivat todella lähellä. Päättelimme kyseessä olevan jonkin purjehduskisan, kun ympärillämme oli yhtäkkiä kaksikymmentä venettä. Jotkut antoivat merkkejä taskulampulla. Tilanteen mentyä ohi saatoimme laskea liki neljänkymmenen veneen olevan matkalla kohti länttä. Osalla veneitä ei ollut mastovaloja ja veneitä tuntui olevan erikokoisia. Mitäänhän emme oikeastaan nähneet siinä yön pimeimmässä hetkessä. Ihmettelimme suuresti mikähän kisa nyt oli meneillään, Dieppestä niillä olisi ollut matkaa 40 mailia kohtaamispaikkamme. Laskimme isopurjeen ja yritimme pitää suuntaa plotterin ja Tacktickin avuilla. Univelkaa vaan alkoi olla molemmilla turhan paljon. Kun Nea meni nukkumaan niin hän epäili, ettei Kalle pysynyt ruorissa hereillä ja nukkui siksi huonosti. Hetkellisesti tuuli taas niin, että kippari avasi rullukan ja antoi Nealle kunnollisen unen. Tosin avaamisvaiheessa nukkuja kävi kysymässä: Mitä nyt tapahtuu?

Taivas oli täysin pilvessä (oli siis täysin pimeää) ja aamulla sumu alkoi häiritä. Molemmille osuivat pienet sadekuurot. Valitettavasti Kallelle vähemmän, vaikka hän oli varustautunut uudella MPX-asulla. Väsymys vaivasi molempia ja kylmäkin tuli aamukosteuden myötä. Pääsimme taas aamuyön tunneilla myötävirtaan, kymmeneen saakka ajoimme noin kuuden solmun nopeutta. Vain kaksi laivaa näkyi AISissa yön aikana (kummaa).

Aamulla 1019 olimme edenneet 127 mailia, moottorilla myötävirtaan puuduttavasti ajaessamme nopeutemme oli 5,0 kn, Distance Boulogne sur Meriin 20,2 M ETA 13:28. Saimme välillä huuhdottua väsymyksen pois, kun tuuli nousi viiteen metriin ja nostimme (ja avasimme) purjeet. Automaatti ei edelleenkään toimi, joten seisaaltaan ajo on varmin tae pysyä hereillä ja saada pidettyä vene suunnassa (SOG 4,7 kn).

Kello 1220 pistimme purjeet pakettiin ja jatkoimme koneella (dis 12,68M ETA 14:22). Boulogne sur Merin sisäänajo oli kovin paljon samanlainen, kuin Cherbourgissa, mitä nyt sisäallas linnakkeiden jälkeen on täysin purjehduskelvoton, tavattoman matala. Jouduimme väistämään ulos lähtevää lauttaa ja odottamaan hetken valojen vaihtumista punaiselta vihreiksi. Ajoimme sisään rumaan lokkien ja merimetsojen hallitsemaan pienvenesatamaan. Naurulokkien poikaispuvut antoivat sentään jotain ihmettelemistä.

Boulogne sur Mer 1530 Log 8591 , 150 M Mh 1034,8 ( 16,3 / 28,7)

Innokas nuorimies (heillä oli palvelualttiuden kysely ranskaksi) vihelsi yhden laiturin päässä, pomppi ja viittoili sormella (ponttonilla) ja näytti paikan seuraavalta laiturilta sekä juoksi ottamaan vastaan lopulliseen paikkaan. Kiinnittymisen jälkeen menimme maksamaan yhden yön maksun satamatoimistoon ja saimme samalla suihkukortin. Satamamaksu oli 27,39€.



Suihkussa käynnin (hyvä vedenpaine ja lämmintä vettä) jälkeen menimme tutustumaan varsin rumaan, sotien runtelemaan Boulogne sur Meriin. Kaduilla oli koiranpaskaa ja tallottuja purkukumeja tavattoman paljon. Ravintoloitsijoiden haukkuvat koirat pistettiin sisälle ravintolaan, kun isäntä oli ulkona tupakalla. Toivottavasti sisällä kapakassa ei ollut asiakkaita, koira nimittäin jatkoi haukkumistaan. Yhteen baariin oli koira ilmeisesti jäänyt satimeen ovien sulkeuduttua, ulvoi niin surkeasti.



Ainoa näkemisen arvoinen paikka oli vanha Yläkaupunki, jossa söimme pizzat La Scala-ravintolan sisätiloissa. Nealle kinkkuherkkusieni- ja Kallelle pizza merenantimin. Tutustuimme Gulliverin tarinoihin XXL koossa. Patsaiden lisäksi kukkapenkit olivat hienosti laitettuja.



Olin niin väsynyt palattuamme veneelle, etten jaksanut edes blogittaa illalla ennen kymmeneltä nukkumaan menoa.

_

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti