torstai 1. heinäkuuta 2010

TRÉBEURDEN

28ma 06 2010 L heittomerkistä Trébeurdeniin

Nean kello soi viiden tunnin unien jälkeen 0615 ja hän lähti lähes lokakuiseen kosteanviileään aamuun juoksemaan. Puolen tunnin lenkin jälkeen hän osti kahvilasta patongin. Kippari nousi juoksijan tultua ja alkoi valmistella venettä lähtöön. Nean tultua suihkusta lähdimme liikkeelle.

L´Aber Wrac´h 0750 Log 8263 Mh 985,6

Satama-altaan jälkeen oli alkureitti ulkomerelle melko mutkikas ja kulki karikkojen lähellä. Selvisimme siitä rauhallisesti virran painaessa meitä kohti itää ja karikkoja.

Aamun lämmettyä tuli myös kova sumu ja jouduimme ajamaan plotterilla. Kytkimme tutkan päälle ja seurasimme samaan suuntaan menevää purjevenettä siltä.



Näkyvyys oli pienimmillään kymmeneltä vain 0,5 mailia. Le Paonin majakka toimi hyvänä näkyvyyden selviämisen havainnointimerkkinä. Kuva on otettu 1015, jolloin sumu alkoi hävitä.



Merellä oli melko paljon liikennettä, pääasiassa etelään. Liikenteenvalvontakeskus lähetti viestin AISilla plotteriin ja pyysi varmistamaan paikkamme. Sain iltapäivällä yhteyden VHF:llä keskukseen ja ilmoitin mmsi numeron ja veneen kutsumanimen sekä sijaintimme.

1255 ETA Trébeurden 1930, distance 25M SOG 4,0kn Trébeurden HW 2026



Sumun selvittyä olimme kaukana rannasta, joten ei ollut tähystyksen lisäksi muuta katsottavaa, niin saatoimme keskittyä lukemiseen. Nea yritti nukkuakin etutäkillä, siinä vähän huonosti onnistuen käsien verenkierron estyessä kovalla alustalla.

Iltapäivällä 1340 tuli suomalaisvene FIN-10907 vastaan, etäisyys siihen oli viisi kaapelia. Yritin yhteyttä VHF:llä. Ei vastausta.



Sisäänajo ei ollut aivan selvä. Sitä hämäännyttivät monet poijuissa olevat veneet sataman ulkopuolella. Valotangossa oli kuitenkin kaksi vihreää päällekkäin ja jatkoimme matkaa aallonmurtajan sisäpuolelle. Vastassamme oli melkoisen mielenkiintoinen porttirakennelma kertomassa kaivetun väylän paikkaa.

Tuuli nousi tietenkin juuri rantautuessamme. Voimakkaan perätuulen vuoksi rantautuminen ei sujunut hyvin, vaan veneen keula meni väkisinkin päin laituria. Neaa riensi auttamaan sanaton englantilaismies. Vaikka oli sormiponttoni, niin siinä ei ollut minkäänlaisia väliknaapeja, mihin olisi saanut kiinni ja springiköydellä seisautettua veneen.

Trébeurden 1800 Log 8309, 46M Mh 995,8 (10,2 / 10,2)

Satamavahti ilmestyi kohta saatuamme veneen kiinni (ei voinut tulla aikaisemmin näyttämään parempaa paikkaa) ja rahasti 32 €, maksu piti sisällään kaksi suihkupolettia.

Olimme olleet liian kiireisiä sännätessämme lähes ensimmäiseen vapaaseen paikkaan. Ohiajavien veneiden peräaalto pääsi lyömään Immigrantin latteaan perään. Onneksi liikenne rauhoittui veden laskettua ajokelvottomaksi.

Teimme lyhyimmän tutustumiskierroksen, mitä missään kaupungissa, hakiessamme kauppaa. Kylä ei mitenkään sytyttänyt, joten totesimme pärjäävämme ruokakaapin pohjimmaisilla. Keitimme teet kera leivän ja aloimme vaativaan tehtävään selvittääksemme milloin pitäisi lähteä Jerseyhin.

Ratkaisevia tekijöitä lähtöajassa 29ti 06 2010:
HW Trébeurden 0834 (0504-0934)
Virta Trébeurdenista kohti Jerseytä myötäinen kolme ensimmäistä tuntia 2,0-3,2 kn.
Aallokko W-NW, tuuli sama suunta 8-10 kn.
Matka Trébeurdenista St. Helieriin matkaa 66M, viiden solmun vauhdilla siis 13 h.
HW St Helier, Jersey 1915

Olisi tarvinnut olla skitsipaperia mukana, niin olisi voinut piirtää taktiikkakuvion merikortin päälle kunnolla.

_

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti