maanantai 28. kesäkuuta 2010

L´ILE D´YEU

27to 06 2010 L´Ile D´Yeuhun

Nea kävi aamulenkillä lämpenevässä säässä ja toi taas patongin aamupalaksi. Valmistelimme seilaukselle lähtöä ja irtauduimme laiturista kymmenen jälkeen. Kieppasimme uuden suomalaisaluksen vierelle, mutta siellä olivat vain Vilfriedin (varustelija, jonka tapasin tasan kaksi vuotta sitten St. Gillesissä) miehet pesemässä täkkiä.

Les Sables d´Olonne 1015 Log 8036 Mh 962,7

Ajoimme kanavan itäreunaa ulos Les Sablesista ja jatkoimme kohti luodetta. Nostimme purjeet 1130 ja pääsimme seilaamaan kohti L´Ile d`Yeu -saarta, jonne oli 30 mailia matkaa. Kaunis sää suosi meitä, vaikkemme saaneet seilata kuin pari tuntia. 1330 otimme Volvon avuksi ja laskimme purjeet.

Port Joinville, L´Ile d´Yeu Log 8067 31M Mh 966,5 (3,8 / 5,92)

Ajoimme aallonmurtaja-aukosta sisään Port Joinvillen vastaanottolaituriin (accueil). Kippari kävi sisään kirjautumassa ja saimme sormiponttonipaikan D13, satamamaksu oli 20,20 €. Heti alkuun kiinnittymisen jälkeen Kalle kuvasi sinisen ameban ja itsensä perhepotrettiin.

Ja sitten pelkän ameban, samalla kun auttoi naapurina olevan vanhan ranskalaismiehen veneen kiinnitystä oikeaoppisesti sormiponttoniin. Mieheltä meni niin jauhot suuhun, että pyöritti skuuttiköyden vastapäivään vinssille. Nean mielestä se ei ollut mikään ihme, kun seurasi toimintoja naapuriveneessä.

Lähdimme suihkun jälkeen hakemaan tältä 6000 asukkaan saarelta ruokapaikkaa. Sen löytämisessä oli vähän vaikeuksia, kun kaikki näyttivät olevan juottoloita. Rantakadulta löytyi kuitenkin aurinkovarjoilla varustettu ravintola ja söimme paistettua kinkkua (Nea) ja kattilallisen sinisimpukoita homejuustolla kera valkoviinilasillisen (Kalle). Samalla seurasimme sataman liikennettä.

Teimme tunnin mittaisen kävelykierroksen pienessä Port Joinvillen kaupungissa. Menimme harvinaisen aikaisin (2230) nukkumaan näin juhannusaatonaattona, sillä aiomme lähteä huomenna aamuvarhaisella liikkeelle kohti Brestiä yhdellä välipysähdyksellä.