keskiviikko 28. heinäkuuta 2010

KIELISSÄ

26ma 07 2010 Raymarin-huoltoa etsimässä

Aamulla olimme kyllä heräilleet jo ennen kun satamavahti 0830 koputti veneen keulaan. Kävin maksamassa 16 €. Aamupalan jälkeen kävimme suihkuissa todella siisteissä saniteettitiloissa. Ne oli selvästi kunnostettu hiljakkoin. Sitten Salokaarrot tekivät lähtöä ja avustimme Yasmilan irti laiturista. He lähtivät kohti Heiligenhafenia ja Wismaria. Me seuraamme perästä kunhan saamme Raymarinit toimintakuntoon.

Menimme satamatoimistoon kyselemään, josko satamakapteeni voisi soittaa netistä löytämäämme Raymarin-huoltoon. Hän kehotti menemään viereisen rakennuksen venetarvikeliikkeeseen, jossa hänen ymmärtääkseen myydäänkin Raymarinia. Sieltä avulias mies soitti antamaamme numeroon, joka oli ilmeisesti väärä. Mies sai toisen numeron ja tavoitti valtuutetun korjaajan, jolla oli tämä päivä täynnä, mutta arveli huomiseksi löytyvän aikaa. Pitää soittaa uudelleen huomenaamulla. Nea löysi toisesta venevaateliikkeen halpakorista hienot Muston purjehduskengät hintaan 50 € ja Muston vaaleanpunaisen lippalakin.

Kaikin puolin Olympiasatama oli hyvässä kunnossa ja erittäin toimiva, kuvassa oli meneillään spinnuseilauksen kuivaharjoittelu. Yksi ajoi spinnua ja muut pitivät venettä paikallaan. Tämä satama on jokavuotisen Kieler Wochen kisakeskus ja näyttää kauden aikana olevan hyvin tehokkaasti käytetty kevytvenepurjehtijoiden harjoittelukeskus.

Iltapäivällä lähdimme bussilla tutustumaan Kielin kaupunkiin. Ajoimme päärautatieasemalle ja sieltä kävelimme sisäsatamaan. Ruokailimme italialaisessa ravintolassa, söimme hyvät pizzat, Kalle joi erehdyksessä oluen vaikka olikin maanantai. Yksin ollessaan tuo muistui helpolla mieleen, mutta nyt tuli siirrettyä jo toisen kerran holiton päivä tiistaiksi.

Kuten monet muutkin saksalaiset kaupungit, Kiel on tuhoutunut toisessa maailmansodassa, joten sen rakennuskanta oli uutta. Talot on tehty kuitenkin vanhojen mallien mukaan ja kaupunki näyttää osittain 1800-lukulaiselta.

Joimme isot kupit kahvia korituolissa keskellä kaupunkia olevan puiston varrella.

Seitsemän jälkeen palasimme vuoden 1972 Olympiasatamaan bussilla ja olimme taas melkein ainoat kyytiläiset päätepysäkille saakka. Nivelbussi oli tupaten täynnä keskustasta lähdettäessä.

Täälläkin oli hyvä nettiyhteys, joten saimme iltamme kulumaan mukavasti.